Z korzyścią dla konsumentów i środowiska

Z korzyścią dla konsumentów i środowiska

25 czerwca br., podczas uroczystej gali finałowej ogłoszono wyniki drugiej edycji konkursu na najlepszy pomysł na biznes w dziedzinie energetyki. Organizatorem konkursu są Energetyka Cieplna Opolszczyzny (ECO) oraz Park Naukowo-Technologiczny w Opolu (PNT).

W konkursie udział brali młodzi innowatorzy, którzy mają konkretne pomysły na to, w jaki sposób można poprawić współczesną energetykę z korzyścią dla konsumentów i środowiska.

Spośród siedmiu zakwalifikowanych projektów wybrano trzy, których autorów uhonorowano nagrodami pieniężnymi.

Przydomowy panel wiatrowy

Nagrodę w wysokości 10 tys. zł otrzymali Arkadiusz i Joanna Zemlak oraz Rafał Juszko za projekt pt. „Przydomowy panel wiatrowy”. – Postanowiliśmy stworzyć prostą i tanią technologię niewielkich turbin wiatrowych pracujących przy niskich prędkościach wiatru, które łatwo wkomponować w otoczenie – mówią o swoim pomyśle autorzy. Zaprojektowana w układzie pionowym turbina wiatrowa połączona z prądnicą indukcyjną pracuje z wysoką sprawnością już przy bardzo niewielkim wietrze, którego prędkość przekracza 1 m/s. Praca turbiny jest bezszelestna i pozbawiona szkodliwego dla człowieka tzw. efektu migania. Każda z turbin o wysokości 150 cm i średnicy 10 cm może być łączona z innymi tworząc większe moduły. Można je z łatwością instalować w ogrodzeniu oraz w postaci wolnostojących pergoli. Koszty takiego rozwiązania również mają być konkurencyjne. Przykładowo panel o mocy 300 W (250 x 153 cm) będzie kosztował ok. 900 zł.

Proekologiczny budynek mieszkalny ze składanych prefabrykatów rekartonowych

Nagrodę w wysokości 5 tys. zł otrzymali natomiast Mateusz Boroch i Anthony Weineis. To uczniowie Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Kazimierza Gzowskiego w Opolu. Ich pomysł to proekologiczny budynek mieszkalny wykonany ze składanych na miejscu wielkogabarytowych przestrzennych prefabrykatów rekartonowych. „Hamster House – polski dom prefabrykowany z rekartonu” (bo taką nazwę nosi nagrodzony projekt) składa się z jednolitych elementów prefabrykowanych z rekartonu wraz z wkładem ze styropianu trzeciej generacji. Projekt wyróżnia zastosowanie, jako budulca, nowatorskiego materiału oraz technologia wykonania, które wpływają na jego przyjazność dla środowiska, stosunkowo niskie koszty produkcji i zaskakująco dużą szybkość wykonania. Co ciekawe budynek wykonany w zaprezentowanej technologii podlega recyklingowi – po zużyciu technicznym budynku jego odpady stają się surowcem dla nowego budynku.

Energia z mleka

Nagrodę w wysokości 1 tys. zł otrzymał natomiast Semen Kalinichenko z Zespołu Szkół Elektrycznych im. T. Kościuszki w Opolu. Projekt pn. „Energia z mleka” to pomysł na zagospodarowanie energii cieplnej powstającej w przedsiębiorstwach mleczarskich w procesie chłodzenia mleka. – Przy chłodzeniu powstają duże ilości energii cieplnej, która często jest traktowana, jako energia odpadowa i wyrzucana do atmosfery. Wykorzystanie pomp ciepła pozwala na zagospodarowanie tej energii do podgrzania wody technologicznej – mówi autor projektu. Takie rozwiązanie generuje zarówno efekty ekonomiczne, jak i środowiskowe, pozwalając oszczędzić zasoby energetyczne przedsiębiorstwa. Warto zaznaczyć, że – według autora pomysłu – obecnie w przedsiębiorstwach mleczarskich na chłodzenie mleka i ogrzewanie wody technologicznej zużywane jest aż 65% energii pobieranej przez te firmy.

Z korzyścią dla konsumentów i środowiska – konkurs ECO i PNT

Innowacje w obszarze produkcji energii, technologie oszczędne i przyjazne dla środowiska, wydajna i efektywna organizacja – kreowanie dokładnie takiej wizji przyszłości w dziedzinie energetyki to główny cel, jaki stawiają przed uczestnikami organizatorzy programu akceleracyjnego „Warm up your business”. Dwie zrealizowane edycje wskazują wyraźnie, że poprzez budowę ekosystemu startupowego cel ten udaje się osiągać – podkreśla ECO.

Dlatego też organizatorzy i pomysłodawcy konkursu – ECO i PNT – już teraz zapowiedzieli kontynuację współpracy, ogłaszając rozpoczęcie prac nad trzecią edycją konkursu.

Innowacyjność i ekologia to obszary, które są niezwykle istotne w prowadzonej przez nas działalności, dlatego chcemy je w takiej formie promować zwłaszcza wśród młodych ludzi, którzy wchodzą lub za chwilę wejdą na rynek pracy w naszej branży – mówi Paweł Krawczyk, członek Zarządu ds. Operacyjnych ECO.

Dysponujemy odpowiednim doświadczeniem, które pozwala na wyszukiwanie biznesowych pomysłów innowacyjnych na wczesnym etapie organizacji, które mogą być w przyszłości objęte finansowaniem z odpowiednich programów operacyjnych lub finansowaniem odrębnym z funduszy inwestycyjnych – mówi prof. Jarosław Mamala, prezes Zarządu PNT, jeden z pomysłodawców konkursu.

Na podstawie informacji nadesłanej przez ECO

fot. ECO

partner merytoryczny

 

partner medialny