„Dla nas kluczowym nurtem wykorzystania wodoru będzie transport zbiorowy. Autobusy na wodór planują już zakupić takie miasta jak Poznań i Konin, ale jako samorząd województwa chcielibyśmy wykorzystać wodór do napędu pociągów na liniach niezeletryfikowanych” – powiedział Marek Woźniak, marszałek województwa wielkopolskiego, podczas konferencji „Wielkopolska Dolina Wodorowa – Edukacja dla wodoru”.
W miniony czwartek, 4. listopada br., w budynku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego (UMWW) w Poznaniu, w ramach cyklu spotkań „Wielkopolska – kierunek wodór” odbyła się konferencja pt. „Wielkopolska Dolina Wodorowa – Edukacja dla wodoru”, która zgromadziła samorządowców, przedsiębiorców, naukowców oraz uczniów z całego regionu – informuje UMWW.
Wykorzystać wodór w ramach gospodarki zeroemisyjnej
Wielkopolska jako jeden z pierwszych regionów w Polsce podjął działania w obszarze budowy regionalnego ekosystemu wodorowego. Samorząd Województwa Wielkopolskiego w „Regionalnej Strategii Innowacji dla Wielkopolski 2030” wśród celów wskazał rozwój gospodarki zeroemisyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem wodoru, a dodatkowo w lipcu br. podpisano deklarację o woli powołania Wielkopolskiej Doliny Wodorowej – zaznacza UMWW.
– Chcemy zmierzać w głównym nurcie Zielonego Ładu, który Unia Europejska przyjęła jako kierunek mający pozwolić nam i przyszłym pokoleniom przeżyć na kuli ziemskiej, bo zagrożenie klimatyczne jest jednoznaczne i coraz rzadziej kwestionowane. Ale aby być w tym głównym nurcie, należy być otwartym na nowe rozwiązania i starać się uzyskać maksimum rzetelnej wiedzy. Mam wrażenie, że jesteśmy na dobrej drodze, żeby odnaleźć się w tym wyścigu – mówił podczas wystąpienia na konferencji marszałek Woźniak.
Wykorzystać wodór – także do napędu pociągów
Według Marka Woźniaka, jednym z elementów rozwoju Wielkopolski, a w szczególności Wielkopolski Wschodniej jest wodór, jego produkcja i wykorzystanie. – Tu potrzebny jest jednak stabilny producent wodoru, którym może być koniński ZE PAK. Jeśli będzie go produkował ze spalania biomasy i odnawialnych źródeł energii, czyli zielonej energii, to spełni nasze oczekiwania. Dla nas kluczowym nurtem wykorzystania wodoru będzie transport zbiorowy. Autobusy na wodór planują już zakupić takie miasta jak Poznań i Konin, ale jako samorząd województwa chcielibyśmy wykorzystać wodór do napędu pociągów na liniach niezeletryfikowanych – dodał.
Marszałek przypomniał również, że Wielkopolska chce rozwijać także inne źródła pozyskiwania energii. Chodzi nie tylko o odnawialne źródła energii (OZE), ale także budowę elektrowni atomowej, o co Samorząd Województwa Wielkopolskiego zabiegał już ponad 10 lat temu, proponując dwie lokalizacje.
– Ale zamiast działań merytorycznych, mamy działania polityczne zmierzające do uwodzenia elektoratu związanego z energetyką węglową. To nas już zaprowadziło w ślepą uliczkę – stwierdził Marek Woźniak.
Dekarbonizacja po wielkopolsku – wykorzystać wodór
Z kolei Jacek Bogusławski, członek Zarządu i przewodniczący Wielkopolskiej Platformy Wodorowej podkreślił, że rozwój technologii wodorowych jest szansą na dekarbonizację całej gospodarki. Mają w tym pomóc działania i inicjatywy Wielkopolskiej Platformy Wodorowej. – Obecnie ma ona 95 członków ze świata samorządu, biznesu i nauki. Zainteresowanie tą tematyką jest coraz większe – mówił Jacek Bogusławski.
Konferencja w trzech równoległych panelach
Uczestnicy czwartkowej konferencji dowiedzieli się m.in. o Sektorowym Porozumieniu Wodorowym, możliwościach pozyskania dofinansowania na rozwój projektów wodorowych, neutralnych klimatycznie miastach przyszłości na przykładach Wiednia i Sztokholmu, czy o działaniach Samorządu Województwa Wielkopolskiego w obszarze ekosystemu wodorowego. Wydarzenie było podzielone na trzy równoległe panele eksperckie – „Jednostki Samorządu Terytorialnego”, „Naukę” i „Firmy”.
Podczas wydarzenia była też możliwość zobaczenia jednego spośród samochodów na ogniwa paliwowe.
Spotkanie organizowane było w ramach projektu „Gospodarna 2050 – H2Wielkopolska” realizowanego przez UMWW w latach 2019-2022, współfinansowanego ze środków Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Działanie 1.4: Internacjonalizacja gospodarki regionalnej, Poddziałanie 1.4.2: Promocja gospodarcza regionu.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. UMWW