Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) oraz Orlen Neptun poinformowali o postępach w budowie terminala dla morskich farm wiatrowych. Omówiono również rolę portów morskich w rozwoju energetyki wiatrowej – przekazała Polska Agencja Prasowa (PAP), powołując się na Ministerstwo Infrastruktury (MI).
Morska energetyka wiatrowa napędzi gospodarkę – terminal dla farm wiatrowych ułatwi zadanie
– Morska energetyka wiatrowa ma szansę stać się kołem zamachowym polskiej gospodarki. Rozbudowa portu w Świnoujściu o nowy terminal to wielka szansa na rozwój całego regionu. Badania pokazują, że jedno miejsce pracy w porcie generuje aż osiem miejsc pracy w przemyśle okołoportowym – powiedział Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
Jak podała PAP, terminal dla farm wiatrowych zostanie uruchomiony w Świnoujściu pomiędzy latami 2024 a 2025. Umowę na dzierżawę terenów podpisano w 2022 r., a budowa rozpocznie się w 2023 r.
Terminal składa się z części hydrotechnicznej (wykonawca ZMPSiŚ) i części lądowej (wykonawca Orlen Neptun). Pierwsza obejmie budowę dwóch nowych nabrzeży i pogłębienie toru wodnego. Z kolei Orlen Neptun stworzy powierzchnie składowe, infrastrukturę komunikacyjną i budynek administracyjny.
Nowoczesny terminal to nowoczesna morska energetyka wiatrowa
Jak dodała PAP, terminal w Świnoujściu będzie jednym z najnowocześniejszych w Europie. Nabrzeża umożliwią montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 m i masie ok. 1000 ton.
Terminal dla farm wiatrowych będzie obsługiwał farmę Baltic Power, ale nie tylko. Port w Świnoujściu będzie oferować obsługę inwestycji zarówno polskich, jak i zagranicznych (niemieckich, szwedzkich, duńskich).
Na podstawie: pap-mediaroom.pl
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)