Testy wodorobusa na warszawskich ulicach

W stolicy testowany jest jeden z najbardziej proekologicznych autobusów. Jest to, jak podaje Urząd m.st. Warszawy (UM), wyprodukowany w Polsce Autosan Sancity 12 LFH. Pojazd jest zeroemisyjny i zasilany czystym wodorem, a z jego rury wydechowej wydobywa się jedynie para wodna – wskazał magistrat. Niebieski autobus będzie woził pasażerów w Warszawie przez miesiąc. W najbliższych dniach będzie można go spotkać na trasie linii 222, gdzie głównie prowadzone będą testy wodorobusa – dodał UM.

Testy wodorobusa w stolicy – najczęściej na linii 222

Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) już drugi raz sprawdzają w ruchu miejskim nowocześniejszą technologię wodorową. Nieco ponad rok temu mieszkańcy stolicy mogli zapoznać się z zaprojektowanym i wyprodukowanym w Polsce Nesobusem. Teraz zaś na stołeczne ulice trafił – również polski, stworzony w Sanoku – Autosan Sancity 12 LFH – dodał UM.

Pojazd ma długość 12 m. Jest w nim 30 miejsc siedzących i miejsce dla wózków. Jego sercem, poza silnikiem o mocy 230 kW, jest magazyn energii. Składają się na niego baterie litowo-tytanowe (235 kW) oraz ogniwo wodorowe o mocy 70 kW. Testy wodorobusa na warszawskich ulicach przydadzą się w przyszłości specjalistom z MZA w kwestii ewentualnych zakupów taboru wodorowego.

Napędzany czystą energią autobus został przydzielony do zajezdni „Woronicza”. Będzie pojawiał się głównie na trasie linii 222, przebiegającej przez Aleje Ujazdowskie, Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat. Sporadycznie będzie go można spotkać także na innych liniach – dodał UM.

Kolejne zakupy ekofloty

Stołeczny magistrat podkreślił, że Warszawa konsekwentnie odmładza tabor transportu publicznego. Chodzi o to, by stał się możliwie najbardziej przyjazny dla mieszkańców i środowiska. W taborze MZA jest już niemal 500 autobusów zeroemisyjnych i niskoemisyjnych. W tej liczbie mieści się 335 autobusów gazowych, a także ponad 160 elektrycznych. Do tego stołeczny przewoźnik prowadzi długotrwałe testy dwóch kolejnych elektrobusów – marek MAN i Yutong.

To jednak nie wszystko – zaznaczył UM. Już w tym roku zaczną napływać do stolicy kolejne autobusy na prąd. 12 przegubowców zamówił Zarząd Transportu Miejskiego, a na najlepszej drodze do zakupu kolejnych 30 są MZA. W tej chwili trwa ocena ofert w przetargu, do którego zgłosiło się czterech oferentów z całego świata.

Szykowany jest też kolejny przetarg. Tym razem na 80 zeroemisyjnych elektrobusów przegubowych i nieco krótszych – o długości 12 metrów.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. S. Pulcyn/UM Warszawy

Partner Portalu