W Rybniku otwarta została pierwsza na Śląsku i druga w Polsce, komercyjna, ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Działa ona przy ul. Budowlanych 6, w bezpośrednim sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej. Na stacji będzie mogło tankować m.in. 20 rybnickich autobusów wodorowych. Stacja została zbudowana i uruchomiona przez Grupę Polsat Plus i Grupę ZE PAKna terenie dzierżawionym od miasta. Dostarczany do stacji wodór będzie pochodził całkowicie ze źródeł odnawialnych – to tzw. zielony wodór. Poinformował o tym Urząd Miasta Rybnika (UM).
Stacja tankowania wodoru – element transformacji
– Transformacja Rybnickiego Okręgu Węglowego w Rybnicki Okręg Wodorowy powoli staje się faktem. Mamy ambicję stania się ośrodkiem nowoczesnych technologii opartych o zrównoważone, efektywne źródła zielonej energii. Otwierana dziś inwestycja – druga w Polsce (po Warszawie) ogólnodostępna stacja tankowania wodorem – jest jednym z elementów składających się na zieloną transformację Rybnika, czyli przechodzenia na czyste źródła energii – podkreślił Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.
Sieć stacji tankowania wodoru będzie budowana pod marką NESO. Nazwa pochodzi od pierwszych liter „Nie Emituję Spalin, Oczyszczam”. Ze stacji będą mogli korzystać wszyscy użytkownicy samochodów napędzanych wodorem. Obecnie dostępne powszechnie samochody wodorowe na jednym tankowaniu mogą przejechać nawet ponad 600 km – wskazał UM.
Tankowanie wygląda dokładnie tak samo jak na stacji tradycyjnej – zdejmuje się „pistolet” z dystrybutora, wkłada do samochodu. Następnie naciska się przycisk i rozpoczyna się tankowanie. Stacja jest w pełni samoobsługowa, dystrybutor z ciśnieniem 700 bar jest przeznaczony do tankowania samochodów. Drugi, o ciśnieniu 350 bar, służy do tankowania autobusów. Wodór do stacji jest dostarczany przy pomocy wodorowozów, które przewożą jednorazowo nawet 1000 kg H2.
Samochód z własną elektrownią
– Cała przełomowość polega na tym, że użytkowanie samochodu wodorowego nie różni się znacznie od użytkowania samochodu spalinowego. Nie zmieniamy doświadczenia użytkownika. Samochód wodorowy tankujemy tylko kilka minut i mamy zasięg ponad 600 km – wyjaśnił Maciej Stec, wiceprezes ds. strategicznych Grupy Polsat Plus i członek Rady Nadzorczej Grupy ZE PAK. – Samochody wodorowe są wyposażone w silnik elektryczny, tak jak samochody elektryczne na baterie, ale właśnie różnicą jest sposób dostarczania energii. Samochody, które powszechnie rozumie się jako elektryczne są napędzane z wielkich baterii. A samochód wodorowy ma swoją własną „małą” elektrownię i ich nie potrzebuje. W ogniwie paliwowym wodór łączy się z tlenem z powietrza i na bieżąco jest produkowana energia. Samochód wodorowy ma jedynie małą baterię, kilkadziesiąt razy mniejszą niż samochody elektryczne na baterie, która jedynie odzyskuje energię z hamowania. Silnik elektryczny w samochodzie wodorowym jest napędzany prądem, który wytwarza się w czasie jazdy. Samochód wodorowy jeżdżący na „zielony” wodór nie dość, że nie emituje spalin to jeszcze oczyszcza powietrze – dodał Maciej Stec.
Rybnicka stacja tankowania wodoru – druga w Polsce
Symboliczne otwarcie rybnickiej stacji odbyło się w poniedziałek, 30 października br. Spotkanie było okazją do prezentacji możliwości stacji i stanowisk do tankowania wodoru. Nie zabrakło informacji o technologii tankowania wodoru i o tym, że to właśnie to paliwo stanowi przyszłość transportu – wskazał UM.
– Jesteśmy bardzo szczęśliwi, że Miasto Rybnik jest drugim w Polsce z ogólnodostępną stacją tankowania wodoru, na której i nasze 20 sztuk nowych autobusów będzie tankowanych. To ogromne wydarzenie i – jak pokazują dotychczasowe testy stacji – bardzo wygodne rozwiązanie: stacja jest samoobsługowa, a tankowanie trwa bardzo krótko. To nowa era zeroemisyjnego transportu na najbliższe kilkanaście lat – powiedział Łukasz Kosobucki, prezes Zarządu spółki Komunikacja Miejska Rybnik.
Wodorowy Rybnik
Miasto Rybnik podpisało w marcu tego roku umowę ze spółką PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę 20 sztuk autobusów. Sukcesywnie zaczęły one kursować w mieście od października tego roku. Pojazdy są klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i/lub pompy ciepła. Każdy pojazd mieści co najmniej 86 osób, z czego 32 na miejscach siedzących.
Na zakup 20 szt. autobusów napędzanych wodorem Rybnik otrzymał dofinansowanie w wysokości 45,5 mln zł. Wsparcie pochodziło z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). To dofinansowanie jest jednym z pięciu najwyższych w Polsce i drugim najwyższym w województwie śląskim, jakie zostały przyznane przez NFOŚiGW ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny”.
– Jesteśmy dumni, że proces energetycznej transformacji Rybnika odbywa się wielotorowo, również w dziedzinie transportu publicznego. Już teraz na rybnickich drogach możemy spotkać autobusy wodorowe, których docelowo do końca bieżącego roku będzie 20. Dzięki podjętym kompleksowym działaniom w obszarze wodoru już teraz jesteśmy liderem w kraju. A to jeszcze nie wszystko, bo warto dodać, że jeszcze w kwietniu br. Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie do zakupu kolejnych, 14 autobusów wodorowych w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” Faza III – powiedziała Ewelina Włoch, naczelnik Wydziału Cyfryzacji i Nowych Technologii UM.
Wodór. Jak to działa?
Wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obejmował dofinansowanie wynoszące 100% kosztów kwalifikowanych, tj. 48 mln zł. Jak wskazuje magistrat, oznacza to, że w przypadku uzyskania dofinansowania Miasto pozyska autobusy, za które zapłaci jedynie podatek VAT. Podatek ten zostanie później odzyskany. Złożony wniosek obejmuje zakup 14 autobusów, z czego 11 szt. to autobusy 12-metrowe. Trzy sztuki to pojazdy 18-metrowe. Jeśli uda się uzyskać wnioskowane dofinansowanie, dostawy autobusów planowane są na koniec 2024 r. i początek 2025 r.
Prąd w samochodzie wodorowym jest wytwarzany na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego – wyjaśnił UM. Pojazdy wodorowe posiadają własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Pobierane powietrze musi być w pełni oczyszczone przez specjalne filtry, by ogniwo paliwowe otrzymało czysty tlen. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, samochód czy autobus emituje z rury wydechowej destylowaną parę wodną.
Autobusy i samochody napędzane zielonym wodorem nie emitują spalin, a dodatkowo oczyszczają powietrze.
Stacja tankowania wodoru z własnym źródłem energii
Rybnicka stacja tankowania wodoru jest w dużym stopniu samowystarczalna energetycznie. Panele słoneczne zainstalowane na stacji o mocy 19 kW dostarczają prąd do stacji. Z kolei magazyny energii o pojemności 60 kWh mogą przechowywać jej nadwyżki.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. Michał Koczy