statki na biogaz

Statki na biogaz popłyną w Norwegii

Z danych Światowej Organizacji Morskiej wynika, że gdyby wszystkie jednostki pływające były jednym państwem, to zajmowałyby szóste miejsce w niechlubnym rankingu największych emitentów CO² do atmosfery – podkreśla Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza (Scandinavian-Polish Chamber of Commerce – SPCC).

Ta wysoka lokata wśród emitentów przypadła by takiemu „morskiemu państwu” zaraz za Chinami, Stanami Zjednoczonymi, Indiami, Rosją i Japonią – zaznacza SPCC, powołując się na informacje ze strony www.weforum.org.

Właśnie z tego powodu redukcja spalin pochodzących z branży morskiej staje się jedną z kluczowych kwestii dla powstrzymania globalnego ocieplenia.

Operator rejsów wprowadzi statki na biogaz

Wychodząc naprzeciw tym problemom i starając się zmniejszyć ślad ekologiczny i wpływ swoich jednostek na zmiany klimatyczne, norweski operator rejsów Hurtigruten, planuje wykorzystać odpady rybne do zasilania niektórych statków. W ramach tej koncepcji, resztki z martwych ryb, z potężnego w Norwegii sektora rybołówstwa, zostaną przetworzone wraz z innymi odpadami organicznymi w celu wytworzenia płynnego biogazu, który zostanie użyty zamiast ciężkiego oleju napędowego – informuje Izba Gospodarcza, przywołując stronę www.thelocal.no.

W najnowszym raporcie SPCC „NordicInsights – trendy, które kształtują przyszłość biznesu” przedstawiamy szereg ekologicznych koncepcji państw skandynawskich mających na celu zmniejszenie zanieczyszczenia Ziemi. Norwegia, której ponad 80 proc. populacji mieszka niecałe 20 kilometrów od wybrzeża wykorzystuje potencjał morza w działaniach ekologicznych. Jest na przykład pionierem w dziedzinie akwakultury. Trend Blue Farming, czyli przemysłowa uprawa makroglonów daje możliwości produkcji biomasy, która może przyczynić się do zwiększenia samowystarczalności Norwegii w zakresie produkcji żywności czy bioenergii – mówi Agnieszka Zielińska, dyrektor zarządzająca SPCC.

Pierwszy statek biogazowy Hurtigruten ma być gotowy już pod koniec 2019 r. Celem firmy jest posiadanie do 2021 r. sześciu statków, w których do napędu będzie wykorzystywana kombinacja biogazu, akumulatorów i skroplonego gazu ziemnego (LNG).

Jak zaznacza SPCC, Norwegia ustanawia cel, aby statki wycieczkowe i promy pływające po fiordach wpisanych przez Unesco na listę obiektów światowego dziedzictwa, najpóźniej do 2026 r. były zeroemisyjne.

Na podstawie informacji nadesłanej przez SPCC

fot. Hurtigruten

reklama

 

reklama

partner medialny