stacje ładowania samochodów elektrycznych

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Szczecinie

Miasto Szczecin oddało do użytkowania pierwsze trzy stacje do ładowania pojazdów elektrycznych – poinformował szczeciński magistrat.

Montaż i uruchomienie stacji to kolejne z realizowanych przez Miasto działań, związanych z promowaniem oraz wdrażaniem elektromobilności – zaznacza Urząd Miasta Szczecin (UM).

W Szczecinie działają pierwsze stacje ładowania samochodów elektrycznych

Użytkownicy pojazdów elektrycznych będą mogli je podładować na ulicy Felczaka przy Urzędzie Miasta, na ul. Klonowica, w sąsiedztwie siedziby Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, oraz na ul. Kazimierza Przerwy-Tetmajera na Pogodnie – wskazuje UM.

W początkowym okresie użytkowania ze stacji będzie można korzystać nieodpłatnie. Przy czym jak zaznacza magistrat, czas trwania okresu nieodpłatności warunkowany jest zachowaniem trwałości projektu i ma trwać do momentu, w którym dodatkowe zachęty do stosowania takich pojazdów nie będą już konieczne. W zamian użytkownicy stacji będą proszeni o czynny udział w pracach nad dalszym rozwojem elektromobilności w Szczecinie (poprzez wyrażanie swoich potrzeb i oczekiwań w dedykowanych kwestionariuszach). Z urządzeń korzystać będzie również miejska flota samochodów elektrycznych.

Możliwość oddania stacji do użytkowania to wynik wejścia w życie Ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw (miasto czekało na uruchomienie stacji do czasu wprowadzenia przepisów, które miały umożliwić kontrolę techniczną i odbiór urządzeń).

Wybór lokalizacji stacji był przedmiotem kilkumiesięcznych uzgodnień realizowanych z udziałem partnerów Gminy Miasto Szczecin w dziedzinie elektromobilności, z którymi gmina współpracuje w ramach międzynarodowego projektu CAR – Creating Automotive Renewal. Przy wyborze lokalizacji skorzystano z rad partnerów posiadających znaczące doświadczenie w lokalizacji i eksploatacji stacji ładowania samochodów elektrycznych m.in. Industrial Development Centre South (Malmoe, Szwecja – lider projektu), PVA-MV AG (Niemcy), Elektroniczno-Techniczny Uniwersytet DTU (Dania), Region Bornholm (Dania), Miasto Lund (Szwecja), RISE (Szwecja). Obecnie trwają czynności formalne związane z możliwością specjalnego oznakowania miejsc postojowych przy stacjach na ul. Felczaka i Kazimierza Przerwy-Tetmajera, tak by zgodnie z prawem były one dedykowane wyłącznie użytkownikom stacji.

Koszt zakupu stacji to 477 tys. zł. Pozyskane dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej sięgnęło 50% tej kwoty i wyniosło 238,5 tys. zł).

Charakterystyka szczecińskich stacji

Zamontowane w Szczecinie urządzenia to stacje ładowania GARO model QC45. Służą one do ładowania pojazdów elektrycznych zgodnych ze standardami ładowania CHAdeMO, CCS i AC22. Stacja tego typu posiada zdolność naładowania akumulatora o pojemności 24kWh od 0 do 80% pojemności baterii w czasie do 30 minut. Urządzenie może pracować w zakresie temperatur od -25° do +50°C. Stację charakteryzuje poziom generowanego hałasu poniżej 55 dB we wszystkich kierunkach. Stacja wyposażona jest w trzy wyjścia umożliwiające równoczesne ładowanie dwóch pojazdów elektrycznych, w tym pierwszego pojazdu z jednego z wyjść prądu stałego (DC), drugiego z wyjścia prądu przemiennego (AC).

Na podstawie informacji nadesłanej przez UM Szczecin

fot. UM Szczecin

reklama

 

reklama