stacja wodorowa

W Poznaniu powstała pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa

Urząd Miasta Poznania (UM) poinformował, że na terenie miasta powstała pierwsza w Polsce, ogólnodostępna i całodobowa stacja wodorowa grupy Orlen. Na stacji można tankować samochody osobowe, ciężarowe oraz autobusy. Ze stacji będzie korzystać m.in. 25 autobusów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu.

Stacja wodorowa w Poznaniu – skorzystają z niej nie tylko autobusy MPK

Orlen udostępnił kierowcom trzy dystrybutory. Dwa z nich, o ciśnieniu 350 bar, służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych. Trzeci natomiast, o ciśnieniu 700 bar, przeznaczony jest dla samochodów osobowych. Z przekazanej informacji wynika, że proces zatankowania autobusu do pełna trwa ok. 15 minut. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 30 kg, co umożliwia przejechanie ok. 350 km. Z kolei czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem o pojemności 5 kg wodoru, wynosi ok. 5 minut. Taka ilość paliwa wystarczy do pokonania ok. 600 km.

Wodór do stacji w Poznaniu dostarczany jest z instalacji wytwórczej Grupy Orlen we Włocławku. Stacja pozwala na zatankowanie w ciągu doby ponad jednej tony wodoru.

Stacja to milowy krok, dzięki któremu możemy konsekwentnie budować zielony i ekologiczny system transportu. W ten sposób po raz kolejny wykorzystujemy najnowsze technologie, by poprawiać jakość powietrza w mieście – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Poznańska stacja jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”. 

Produkcja i dystrybucja paliw alternatywnych jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej Grupy Orlen -. – Duży potencjał w wykorzystaniu wodoru dostrzegamy szczególnie w transporcie publicznym. Budowa stacji tankowania tego paliwa jest z jednej strony odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie samorządów takich jak Poznań, który rozwija transport miejski w kierunku zeroemisyjności, a z drugiej ważnym elementem realizacji celów strategicznych spółki. Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii w transporcie, które wpływa na redukcję emisji dwutlenku węgla w miastach. W tym wypadku poprawi jakość życia mieszkańców stolicy Wielkopolski. W trakcie 15-letniej umowy dostarczymy do poznańskich autobusów 1,8 milionów kilogramów wodoru, co pozwoli uniknąć emisji 21 tysięcy ton CO2 – powiedział Artur Osuchowski, członek zarządu Orlenu ds. Energetyki i Transformacji Energetycznej.

100 stacji wodorowych w Polsce do 2030 roku

Orlen uruchomił pilotażową stację wodorową w Krakowie. Od czerwca ubiegłego roku korzystają z niej autobusy tamtejszej komunikacji publicznej. Jeszcze w tym roku stacja wodorowa ma powstać także w Katowicach. Stacje wodorowe w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie, będę oddawane do eksploatacji w kolejnych latach. Do 2030 roku Grupa Orlen planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. 

Stacja wodorowa i zakup kolejnych wodorowych autobusów

Magistrat poinformował, że umowa na dostawy paliwa wodorowego, mającego posłużyć do zasilania miejskich autobusów, została podpisana jeszcze w 2022 r. To największy tego typu projekt wodorowy w Polsce i jeden z nielicznych w Europie. W najbliższych 15 latach, na potrzeby poznańskiej komunikacji miejskiej, Orlen ma dostarczyć 1,8 mln kg paliwa wodorowego. Będzie ono produkowane we włocławskim hubie.

„Wodorowce” są kierowane przede wszystkim na linie funkcjonujące we wschodniej części Poznania. Należy jednak pamiętać, że autobusy z napędem wodorowym charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem, więc mogą kursować na każdej linii komunikacyjnej. To, oprócz bezemisyjności, ogromna zaleta tych pojazdów powiedział Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Zakup 25 autobusów Urbino 12 hydrogen zrealizowano dzięki pozyskaniu dofinansowania z programu Zielony Transport Publiczny, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak poinformował UM, trwa postępowanie  przetargowe dotyczące zakupu kolejnych wodorowych autobusów dla MPK Poznań.  Przewoźnik zamierza kupić 5 autobusów standardowej długości ok. 12 metrów z napędem wodorowym, ale zakłada opcję umożliwiającą rozszerzenie zakupu o maksymalnie 4 takie same pojazdy.

Na podstawie www.poznan.pl

fot. UM Poznania

Partner Portalu