Urząd Miasta Poznania (UM) poinformował, że na terenie miasta powstała pierwsza w Polsce, ogólnodostępna i całodobowa stacja wodorowa grupy Orlen. Na stacji można tankować samochody osobowe, ciężarowe oraz autobusy. Ze stacji będzie korzystać m.in. 25 autobusów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu.
Stacja wodorowa w Poznaniu – skorzystają z niej nie tylko autobusy MPK
Orlen udostępnił kierowcom trzy dystrybutory. Dwa z nich, o ciśnieniu 350 bar, służą do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych. Trzeci natomiast, o ciśnieniu 700 bar, przeznaczony jest dla samochodów osobowych. Z przekazanej informacji wynika, że proces zatankowania autobusu do pełna trwa ok. 15 minut. Jego dzienne zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 30 kg, co umożliwia przejechanie ok. 350 km. Z kolei czas tankowania samochodu osobowego, ze zbiornikiem o pojemności 5 kg wodoru, wynosi ok. 5 minut. Taka ilość paliwa wystarczy do pokonania ok. 600 km.
Wodór do stacji w Poznaniu dostarczany jest z instalacji wytwórczej Grupy Orlen we Włocławku. Stacja pozwala na zatankowanie w ciągu doby ponad jednej tony wodoru.
– Stacja to milowy krok, dzięki któremu możemy konsekwentnie budować zielony i ekologiczny system transportu. W ten sposób po raz kolejny wykorzystujemy najnowsze technologie, by poprawiać jakość powietrza w mieście – powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
Poznańska stacja jest częścią projektu Clean Cities, dofinansowanego ze środków unijnych oraz krajowych z programu „Zielony transport publiczny”.
– Produkcja i dystrybucja paliw alternatywnych jest jednym z kluczowych elementów transformacji energetycznej Grupy Orlen -. – Duży potencjał w wykorzystaniu wodoru dostrzegamy szczególnie w transporcie publicznym. Budowa stacji tankowania tego paliwa jest z jednej strony odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie samorządów takich jak Poznań, który rozwija transport miejski w kierunku zeroemisyjności, a z drugiej ważnym elementem realizacji celów strategicznych spółki. Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii w transporcie, które wpływa na redukcję emisji dwutlenku węgla w miastach. W tym wypadku poprawi jakość życia mieszkańców stolicy Wielkopolski. W trakcie 15-letniej umowy dostarczymy do poznańskich autobusów 1,8 milionów kilogramów wodoru, co pozwoli uniknąć emisji 21 tysięcy ton CO2 – powiedział Artur Osuchowski, członek zarządu Orlenu ds. Energetyki i Transformacji Energetycznej.
100 stacji wodorowych w Polsce do 2030 roku
Orlen uruchomił pilotażową stację wodorową w Krakowie. Od czerwca ubiegłego roku korzystają z niej autobusy tamtejszej komunikacji publicznej. Jeszcze w tym roku stacja wodorowa ma powstać także w Katowicach. Stacje wodorowe w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie, będę oddawane do eksploatacji w kolejnych latach. Do 2030 roku Grupa Orlen planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji.
Stacja wodorowa i zakup kolejnych wodorowych autobusów
Magistrat poinformował, że umowa na dostawy paliwa wodorowego, mającego posłużyć do zasilania miejskich autobusów, została podpisana jeszcze w 2022 r. To największy tego typu projekt wodorowy w Polsce i jeden z nielicznych w Europie. W najbliższych 15 latach, na potrzeby poznańskiej komunikacji miejskiej, Orlen ma dostarczyć 1,8 mln kg paliwa wodorowego. Będzie ono produkowane we włocławskim hubie.
– „Wodorowce” są kierowane przede wszystkim na linie funkcjonujące we wschodniej części Poznania. Należy jednak pamiętać, że autobusy z napędem wodorowym charakteryzują się dużym zasięgiem na jednym tankowaniu i krótkim czasem napełniania zbiorników z wodorem, więc mogą kursować na każdej linii komunikacyjnej. To, oprócz bezemisyjności, ogromna zaleta tych pojazdów – powiedział Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.
Zakup 25 autobusów Urbino 12 hydrogen zrealizowano dzięki pozyskaniu dofinansowania z programu Zielony Transport Publiczny, prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jak poinformował UM, trwa postępowanie przetargowe dotyczące zakupu kolejnych wodorowych autobusów dla MPK Poznań. Przewoźnik zamierza kupić 5 autobusów standardowej długości ok. 12 metrów z napędem wodorowym, ale zakłada opcję umożliwiającą rozszerzenie zakupu o maksymalnie 4 takie same pojazdy.
Na podstawie www.poznan.pl
fot. UM Poznania