samochód elektryczny na energię słoneczną

Samochód elektryczny na energię słoneczną z Łodzi zwyciężył

Politechnika Łódzka poinformowała, że reprezentacja Polski zwyciężyła w 24-godzinnym międzynarodowym wyścigu pojazdów napędzanych energią słoneczną – iLumen European Solar Challenge!

Zawody odbyły się w dniach 21-23 września na torze Circuit Zolder w Belgii.

Samochód elektryczny na energię słoneczną – zawody w Belgii

Mimo ciągłych opadów deszczu i śliskiej nawierzchni polski samochód okazał się niezawodny i zdecydowanie wyprzedził konkurencję w klasyfikacji ogólnej. To pozwoliło zespołowi Lodz Solar Team z Politechniki Łódzkiej wygrać międzynarodowy wyścig pojazdów elektrycznych. Drużyna ścigała się z ponad 20 zespołami z całego świata.
Politechnika Łódzka informuje, że iLumen European Solar Challenge to największy międzynarodowy wyścig pojazdów elektrycznych napędzanych energią słoneczną. Jest on organizowany na torze Formuły 1 – Circuit Zolder w Belgii. W tym roku odbyła się jego 5. edycja. W konkursie biorą udział drużyny z całego świata. W tegorocznej edycji udział wzięły 22 zespoły m.in. z Australii, Indii i Kolumbii.

Drużyny dzielone są na dwie kategorie – Challenger i Cruiser. Challenger to jednoosobowe samochody wyścigowe, zaś Cruiser to pojazdy miejskie, które muszą posiadać miejsca dla minimum dwóch osób – wyjaśnia Politechnika Łódzka.

Drużyna Lodz Solar Team wraz ze swoim pojazdem – Eagle Two startowała w klasie Cruiser. Był to ich debiutancki występ w tego typu zawodach. Przygotowany w Politechnice Łódzkiej pojazd to auto dla pięciu osób, natomiast na czas trwania wyścigu ustalono, że zabierze on cztery osoby. Pojazd wyposażony jest w panele fotowoltaiczne o powierzchni 5m2, baterię o pojemności 14,5 kWh oraz dwa silniki BLDC o mocy 5kW każdy. Konstrukcja auta wykonana jest w większości z włókna węglowego, a jego masa całkowita to tylko 380 kg.

Łódzki samochód elektryczny na energię słoneczną pokonał 193 okrążenia

Najważniejszym elementem zawodów w klasie Cruiser było pokonanie jak największej liczby okrążeni, z jak największą liczbą osób w samochodzie. Łódzkim studentom udało się przebyć aż 193 okrążenia. Zgodnie z regulaminem doliczano punkty za dodatkowe kategorie. Pierwszą z nich był test szykany, którą zawodnicy musieli pokonać w jak najkrótszym czasie. Kolejny test sprawdzał równomierne tempo jazdy na podstawie czasów z ośmiu okrążeń. Dodatkowo zawodnicy musieli zaprezentować innowacyjne rozwiązania techniczne wprowadzone w swoim projekcie. Łódzki zespół przygotował dwie aplikacje w technologii rozszerzonej rzeczywistości.

Istotnym elementem liczonym do ogólnej punktacji był test bezpieczeństwa, który weryfikował przygotowanie oraz organizację zespołu. Łódzka drużyna po raz drugi udowodniła, że pod tym względem jest nie do pokonania – w 2015 r. w Australii zdobyła nagrodę Safety Award, natomiast podczas tegorocznych wyścigów uzyskała najwięcej punktów spośród wszystkich drużyn.

Ostatecznie reprezentacja Polski wygrała wyścig iLumen European Solar Challenge z wynikiem 68 punktów, wyprzedzając kolejny zespół w klasyfikacji aż o 17 punktów – podaje Politechnika Łódzka.

Lodz Solar Team to projekt studentów Politechniki Łódzkiej działający w ramach SKN Miłośników Motoryzacji Instytutu Maszyn Przepływowych Wydziału Mechanicznego, którzy od 4 lat pracują nad konstrukcją pojazdów napędzanych energią słoneczną.

Na podstawie www.p.lodz.pl

fot. Politechnika Łódzka

reklama