Auta z napędem elektrycznym

Rybnik testuje auta z napędem elektrycznym

Przez trzy najbliższe tygodnie pracownicy Urzędu Miasta Rybnika (UM), uprawnieni do kierowania samochodami służbowymi, testować będą auta z napędem elektrycznym – poinformował tamtejszy magistrat.

Auta z napędem elektrycznym wyznaczone do testów zaprezentowane we wtorek

We wtorek, 23 lutego, wyznaczone do testów auta z napędem elektrycznym zaprezentowane zostały na dziedzińcu magistratu. W każdym z trzech kolejnych tygodni testowane będą inne marki samochodów, m.in. KIA eSOUL, Opel e-Corsa, Nissan Leaf, Opel e-Vivaro (furgonetka), Peugeot e2008 SUV, a także Renault ZOE, Peugeot e208 i Volkswagen ID.3 oraz Mercedes EQC. Korzystać z nich będą pracownicy, którzy z racji wykonywanych obowiązków sporo przemieszczają się po mieście – zaznacza UM.

Elektromobilność stanowi jeden z kluczowych tematów rozwoju współczesnych miast. Dążenie do promowania przemieszczania się takimi środkami transportu, które ograniczają hałas komunikacyjny i emisję szkodliwych substancji ze spalin, to wyraz odpowiedzialnego myślenia o przyszłości. Trzeba też pamiętać, że ustawa o elektromobilności nakłada na samorządy obowiązek dostosowania infrastruktury do wzmożonego nacisku na rozwój transportu niskoemisyjnego – przypomina Piotr Kuczera, prezydent Rybnika.

Auta z napędem elektrycznym do testów w ramach programu E-mobility now!

Testowanie aut elektrycznych przez urzędników jest częścią programu E-mobility now! realizowanego przez Rybnik wspólnie ze Stowarzyszeniem Polska Izba Rozwoju Elektromobilności – organizacją pozarządową, zrzeszającą podmioty działające w branży elektromobilności – dodaje UM.

Jak zaznacza magistrat, celem współpracy jest wspieranie działań na rzecz rozwoju elektromobilności w Rybniku, a głównym założeniem programu E-mobility now! jest zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych w mieście do 1000 sztuk na koniec 2025 r. Celem nadrzędnym programu jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w sektorze transportu przez miasto lub region poprzez wdrażanie pojazdów zeroemisyjnych i stwarzanie odpowiednich warunków do ich użytkowania.

Samochody elektryczne to ważny krok w kierunku zeroemisyjnego transportu. Dzięki dealerom, którzy udostępnili swoje samochody, zarówno mieszkańcy, jak i przedsiębiorcy dostali jasny sygnał, że te samochody są już dostępne w mieście – przekonuje Krzysztof Burda z Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności i dodaje: – Testowanie aut to doskonała forma ich popularyzacji, niezwykle ważna jest bowiem możliwość samodzielnego sprawdzenia czym tak naprawdę jest samochód elektryczny i poznanie jego zalet.

Auta z napędem elektrycznym elementem rozwoju elektromobilności

Magistrat tłumaczy, że elektromobilność to szereg działań, mających na celu rozpowszechnienie stosowania pojazdów elektrycznych oraz zasilanych innymi rodzajami paliw, takimi jak LNG lub CNG, zarówno w komunikacji publicznej jak i prywatnej, ładowanych przy pomocy stacji ładowania zlokalizowanych w miejscach publicznych lub na terenie prywatnych posesji. To także promowanie przemieszczania się takimi środkami transportu, jak np. rower czy hulajnoga.

Wspólnie z miastem i partnerami przedsięwzięcia, będziemy budować miejski ekosystem dla elektromobilności i sprawiać, aby w mieście pojawiało się jak najwięcej pojazdów zeroemisyjnych. Bardzo nas cieszy, że miasto Rybnik chce tak kompleksowo podejść do rozwoju elektromobilności. Zgodnie ze wskazaniami Unii Europejskiej, do 2050 roku sektor transportu ma być zeroemisyjny. Cieszymy się, że będziemy mogli przyczynić się do zmniejszenia poziomu zanieczyszczenia powietrza – podkreśla Marcin Nowak ze Stowarzyszenia Polska Izba Rozwoju Elektromobilności.

Auta z napędem elektrycznym – ile ich jest w Rybniku?

W Rybniku zarejestrowanych jest 39 pojazdów elektrycznych należących do osób prywatnych. W miejskiej flocie jest zaś jeden samochód elektryczny użytkowany przez Zarząd Zieleni Miejskiej. Zgodnie z ustawą z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych od 2025 r. jednostki samorządu terytorialnego, których liczba mieszkańców przekracza 50 tys., muszą zapewnić co najmniej 30-procentowy udział pojazdów elektrycznych w ogólnej liczbie użytkowanych przez miasto pojazdów. Z kolei od 2028 r. miasto będzie musiało zapewnić co najmniej 30-procentowy udział zeroemisyjnych autobusów. Najwięcej pojazdów miejskich napędzanych jest olejem napędowym. W miejskiej flocie są też pojazdy na benzynę, ale nie brakuje również takich z instalacją gazową – LPG, CNG i LNG – dodaje magistrat.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. L. Tyl

reklama

reklama

 

reklama

partner merytoryczny

reklama

reklama