efektywność energetyczna

Poprawa efektywności energetycznej w warszawskich szkołach

Projekty poprawy efektywności energetycznej i termomodernizacji 11 miejskich placówek oświatowych podsumowano podczas specjalnej konferencji. Zadania te m.st. Warszawa zrealizowało dzięki dofinansowaniu ze środków mechanizmu finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2014-2021 (EOG) w ramach programu „Środowisko, energia i zmiany klimatu”.

Cel i zakres przedsięwzięcia

Projekty „Poprawa efektywności energetycznej wybranych budynków szkolnych na terenie m.st. Warszawy – zakres 1” oraz „Termomodernizacja 6 wybranych budynków oświatowych na terenie m.st. Warszawy – zakres 2” to projekty dofinansowane z funduszy EOG. Dotyczyły one termomodernizacji 11 warszawskich szkół z ośmiu dzielnic: Praga Południe, Białołęka, Mokotów, Ochota, Targówek, Wawer, Włochy i Ursynów.

Urząd m.st. Warszawy (UM) podkreślił, że stolica zrealizowała dwa projekty, mające na celu poprawę efektywności energetycznej budynków. Realizacja zadań rozpoczęła się w 2023 r., a ich wartość to ponad 45 mln zł. Projekt ma na celu głównie podniesienie efektywności energetycznej budynków szkolnych. Oznacza to nie tylko zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, ale też obniżenie rachunków za energię. Termomodernizacja obejmowała m.in. ocieplenie i odświeżenie elewacji, poprawę izolacji termicznej, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz pokrycia dachu. W ramach inwestycji, zastosowano także – jak określił to magistrat – „nowoczesne technologie grzewcze”.

Podczas działań termomodernizacyjnych ocieplono ponad 12,2 tys.2 m2 ścian zewnętrznych i wykonano ocieplenie powyżej 9 tys.m2 dachów. Wymieniono też niespełna 5,4 m2 okien, ponad 75 m2 drzwi i wymieniono oświetlenie. Do tego doszła również modernizacja instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej wraz z wymianą grzejników.

Poprawa efektywności energetycznej i płynące z niej korzyści

Magistrat podkreślił, że projekty termomodernizacji są korzystne dla lokalnej społeczności. Dzięki nim, mieszkające w sąsiadujących ze szkołami budynkach osoby żyją w zdrowszym środowisku. Zdaniem UM, modernizacja infrastruktury przyczynia się też do podniesienia standardów nauczania oraz stwarza bardziej atrakcyjne warunki nauki dla uczniów.

Jednym z elementów projektów była kampania informacyjno-promocyjna. Informowała ona o korzyściach wynikających ze wsparcia, jakie Warszawa otrzymuje z funduszy norweskich i EOG. Tematami kampanii były m.in. oszczędność energetyczna, zrozumienie jakie urządzenia i zachowania mają największy wpływ na zużycie energii. Ponadto edukacja uczniów o świadomych sposobach wykorzystywania energii, zwrócenie uwagi na energooszczędne korzystanie z ogrzewania i oświetlenia, czy też urządzeń elektronicznych. Poruszano też tematy takie, jak ograniczanie i oszczędne korzystanie z wody, dbałość o wyłączanie oświetlenia w pomieszczeniach, w których nie przebywają; korzystanie z naturalnego światła dziennego. W 11 zaangażowanych w projekty szkołach prowadzone były przez ekoedukatorów zajęcia. Były to 44 lekcje podnoszące świadomość ekologiczną, w których uczestniczyło ponad 1100 uczniów. Ponadto zaktualizowano Poradnik Administratora Zarządzanie Energią, w którym kompleksowo omówione są kwestie oszczędnego i skutecznego zarządzania budynkiem oraz poszerzone informacje na temat Odnawialnych Źródeł Energii.

Źródło finansowania

Projekty korzystają z dofinansowania otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii dzięki Funduszom EOG w ramach programu Operacyjnego „Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu” w naborze: Poprawa efektywności energetycznej w budynkach szkolnych”.

Więcej informacji o termomodernizacji budynków szkolnych na terenie m.st. Warszawy na stronie urzędu miasta.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. UM warszawy

Partner Portalu