Będą zasilane energią z OZE

Pociągi Kolei Śląskich będą zasilane energią z OZE

Pociągi Kolei Śląskich będą zasilane energią z OZE, czyli pochodzącą ze źródeł odnawialnych – poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego (UMWŚ). Jak zaznacza urząd, jest to efekt porozumienia, które przewoźnik zawarł ze spółką PKP Energetyka. List intencyjny w tej sprawie w obecności Jakuba Chełstowskiego, marszałka województwa śląskiego i Dariusza Starzyckiego, wicemarszałka podpisali: Patryk Świrski, prezes i Wojciech Pyka, wiceprezes Kolei Śląskich oraz Beata Górniak i Leszek Hołda, członkowie Zarządu PKP Energetyka.

Pociągi będą zasilane energią z OZE

Od początku obecnej kadencji samorządu stawiamy na rozwój Kolei Śląskich. Chcemy, żeby województwo śląskie było regionem, w którym strategicznym środkiem transportu jest właśnie kolej, stąd konkurencyjna oferta przewozowa, rozbudowywana siatka połączeń i inwestycje w nowoczesny tabor. Cieszę się, że regionalny przewoźnik będzie mógł w większym zakresie korzystać z energii odnawialnej, to działanie wpisuje się w strategię rozwoju województwa „Zielone Śląskie 2030” – tłumaczył marszałek Chełstowski.

Jak wskazuje UMWŚ, według planów władz województwa kolej ma być w najbliższych latach podstawą dla rozwoju nowoczesnej, niskoemisyjnej mobilności w regionie. Obecnie większość taboru używanego przez Koleje Śląskie to pojazdy o napędzie elektrycznym. Prawie 75% energii trakcyjnej przez nie wykorzystywanej wytwarzane jest w elektrowniach węglowych. Dzięki porozumieniu Koleje Śląskie zmniejszą swój ślad węglowy docelowo aż o ponad 38 tys. ton dwutlenku węgla rocznie – wylicza urząd marszałkowski.

Sens tego porozumienia wpisuje się w działania zarządu województwa związane z ekologią. Zdecydowana większość pasażerów deklaruje chęć korzystania z ekologicznego transportu i wierzę, że Koleje Śląskie mogą być prekursorem tych proekologicznych zmian – mówił wicemarszałek Starzycki.

Będą zasilane energią z OZE, czyli ze słońca i wiatru

Koleje Śląskie zadeklarowały dołączenie do Programu „Zielona Kolej” – inicjatywy polskiej branży kolejowej skupionej w Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK), które zrzesza podmioty odpowiedzialne za ok. 95% zużycia kolejowej energii trakcyjnej w Polsce. Celem przedsięwzięcia jest przejście kolei w naszym kraju na zasilanie z OZE – w 2025 r. w wysokości 50%, w 2030 roku w 85%, a docelowo w 100%. Wcześniej udział w programie zadeklarowali również inni przewoźnicy kolejowi – podkreśla UMWŚ.

Dziś wspólnie pokazujemy, że przyszłość planety i dbałość o klimat to priorytety naszej działalności. Chcemy, by w niedalekiej przyszłości PKP Energetyka dostarczała nam energię pochodzącą z odnawialnych źródeł. Dzięki temu transport kolejowy w naszym regionie będzie jeszcze bardziej ekologiczny. Mam zatem dobrą wiadomość dla naszych pasażerów – już wkrótce będziecie Państwo mogli podróżować pociągami napędzanymi energią ze słońca i wiatru – podkreślił prezes Kolei Śląskich.

Nie tylko pociągi będą zasilane energią z OZE

Mamy ambitny i długoterminowy plan dla transportu kolejowego w Polsce. Jest nim program „Zielona Kolej”, będący realną szansą na zmianę miksu energetycznego na kolei w naszym kraju. Naszą misją jest wspieranie rozwoju polskiej kolei. Wierzę, że dzięki współpracy z PKP Energetyka, Koleje Śląskie ograniczą swój ślad węglowy i dzięki temu przyciągną nowych pasażerów, którzy w swoich codziennych wyborach coraz częściej kierują się przesłankami ekologicznymi – zaznaczył Leszek Hołda.

Jak podaje UMWŚ, list intencyjny zawiera także deklarację podjęcia współpracy pomiędzy Kolejami Śląskimi i PKP Energetyka dotyczącą budowy instalacji fotowoltaicznych na dachach budynków należących do przewoźnika. Mowa tutaj, o co najmniej trzech lokalizacjach w okolicach katowickiej siedziby spółki przy ul. Raciborskiej (to obiekty biurowe, magazynowe i techniczne). Urząd wskazał również, że PKP Energetyka podzieli się z Kolejami Śląskimi swoją wiedzą i doświadczeniem pozyskanymi podczas realizacji podobnych projektów. Każda z instalacji fotowoltaicznych będzie miała moc nieprzekraczającą 50 kW, a energia przez nie produkowana ma być wykorzystywana do zasilania infrastruktury przewoźnika.

Na podstawie www.slaskie.pl

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

reklama

reklama

 

partner merytoryczny