Pociągi hybrydowe na Dolnym Śląsku

Pociągi hybrydowe – pierwszego polskiego modelu pojazdu szynowego posiadającego jednocześnie napęd elektryczny i spalinowy Impuls II – wyjadą na dolnośląskie tory – poinformował Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego (UMWD). We wtorek (5 października br.) na wrocławskim Dworcu Głównym zaprezentowano nowy pociąg. W spotkaniu uczestniczyli Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego, wicemarszałkowie: Marcin Krzyżanowski i Grzegorz Macko oraz Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa. Nowoczesne pociągi Kolei Dolnośląskich pojadą na trasie do Trzebnicy oraz na wkrótce uruchamianym połączeniu do Świdnicy.

Pociągi hybrydowe – odpowiedź na potrzeby komunikacyjne mieszkańców

Rozwój kolei jest jednym z najważniejszych zadań, jakie postawiliśmy przed sobą na najbliższe lata. Stąd zarówno sprawnie realizowane przejmowanie od PKP nieużywanych linii kolejowych, jak i zakupy nowoczesnego taboru dla Kolei Dolnośląskich. Dolnoślązacy coraz częściej wybierają kolej jako swój codzienny środek transportu, dlatego odpowiadając na potrzeby będziemy konsekwentnie rozwijać siatkę połączeń regionalnych – powiedział marszałek Przybylski.

Pociągi hybrydowe Impuls II, produkcji nowosądeckiego Newagu, kosztowały w sumie niemal 170 mln zł. Proekologiczna inwestycja Kolei Dolnośląskich ma przyśpieszyć podróżowanie i zwiększyć jego komfort. Dolny Śląsk jest jednym z pierwszych regionów, który zdecydował się na zakup pociągów hybrydowych. Newag, producent nowego taboru, w sumie dostarczy Kolejom Dolnośląskim sześć trójczłonowych Impulsów II, z których każdy będzie mógł zabrać na pokład co najmniej 315 pasażerów – zaznacza UMWD.

Walka z wykluczeniem transportowym i rozwój kolei w naszym regionie to dla nas priorytet. Cieszę się, że Dolnoślązacy będą korzystać z nowoczesnych i komfortowych pociągów, które są nowością na rynku. Warto podkreślić, że Dolny Śląsk jest jednym z dwóch województw, po których będą jeździć pociągi hybrydowe – mówi wicemarszałek Krzyżanowski.

Pociągi hybrydowe z napędem umożliwiającym obsługę każdego rodzaju tras

Nowe pojazdy wyróżnia dwusystemowy napęd elektryczno-spalinowy, umożliwiający obsługę każdego rodzaju tras, w tym zupełnie niezelektryfikowanych. Pociąg hybrydowy osiąga prędkość 160 km/h, poruszając się w trybie elektrycznym oraz 120 km/h w trybie spalinowym. Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwala również na redukcję emisji spalin – podkreśla urząd marszałkowski.

Hybrydowy IMPULS II na trasie z Trzebnicy do Wrocławia, a docelowo do Świdnicy, będzie mógł w pełni wykorzystać swój potencjał – dzięki zastosowaniu dwunapędowego silnika może on płynnie poruszać się także po odcinkach pozbawionych trakcji elektrycznej. Kupując hybrydowe pociągi stawiamy zarówno na nowoczesność jak i ekologię – dodał wicemarszałek Macko.

Impulsy II składają się z trzech członów. Niskopodłogowe składy dostosowane są do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Funkcjonalności taboru służyć będzie ogólnodostępny, bezprzewodowy Internet, system informacji pasażerskiej, a także kosze do segregacji odpadów. W celu zwiększenia komfortu podróży pociągi wyposażone zostały w klimatyzację, specjalne miejsca do przewozu rowerów, gniazdka elektryczne oraz porty USB, a także podokienne stoliki – dodaje UMWD.

Szansa do popularyzacji atrakcji turystycznych

Cieszę się, że dolnośląska mapa kolejowa cały czas rozszerza się, a wraz z nią przybywa nowych pociągów. Przejmując od PKP S.A. następne linie kolejowe nie tylko realizujemy nasz plan walki z wykluczeniem komunikacyjnym, ale także spełniamy oczekiwania mieszkańców regionu. Przejmowanie, a następnie rewitalizacja kolejnych linii przyczyni się do popularyzacji wielu atrakcji w naszym województwie wśród turystów, a także do zwiększenia aktywności gospodarczej i społecznej mieszkańców regionu – powiedział Tymoteusz Myrda.

Pociągi hybrydowe i ekorozwiązanie

Zastosowanie innowacyjnej technologii pozwalającej na redukcję emisji spalin nie jest jedynym ekorozwiązaniem w nowych pociągach. Po raz pierwszy na świecie wykorzystano w nich technologię elektronicznego papieru jako informacji dla pasażerów, zastępując tym samym drukowane plakaty, które były dostępne w pojazdach. To rozwiązanie oszczędza energię elektryczną, dając możliwość zdalnego zarządzania wyświetlaną treścią – podkreśla UMWD.

Koleje Dolnośląskie od zawsze stawiały na najnowocześniejszą technologicznie flotę. Kontrakt z Newagiem czy jeszcze wcześniej z bydgoską Pesą potwierdza obrany kurs rozwojowy, który chcemy kontynuować. Niebawem przewidziane są kolejne dostawy, które wzmocnią nasz park taborowy. Wszystkie zamówione pojazdy zostaną dostarczone w pierwszym półroczu 2022 roku – zaznaczył Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. UMD

Partner Portalu

reklama

Partner Portalu

 

partner merytoryczny