Do Rybnika dotarły pierwsze autobusy wodorowe spośród 20 zakupionych przez Miasto. W marcu tego roku Rybnik podpisał umowę z firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy na dostawę 20 autobusów. Zaczną one kursować w mieście w październiku tego roku – zapowiedział Urząd Miasta Rybnika (UM).
Jakie wyposażenie posiadają pierwsze autobusy wodorowe dla Rybnika
– Są to pojazdy zasilane wodorem, w którym ogniwo paliwowe wytwarza z wodoru energię elektryczną, która zasila silniki umieszczone w osiach. Skutkiem tego procesu jest para wodna, a więc pojazdy te są zeroemisyjne. Pojazdy wyposażone są w system informacji pasażerskiej według stosowanego w Rybniku standardu. To jest, jaskrawe duże tablice oraz wydzielenie części opisującej kierunek i numer linii, tak aby informacja była pełna. W środku tradycyjnie już znajdziemy informację o trasie – mówi Łukasz Kosobucki, prezes spółki Komunikacja Miejska Rybnik.
Pojazdy są klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i/lub pompy ciepła. Każdy pojazd pomieści co najmniej 86 osób, z czego 32 na miejscach siedzących. Dla zwiększenia bezpieczeństwa na wyposażeniu pojazdów znajduje się defibrylator AED. Ponadto autobusy mają porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, oświetlenie obszaru drzwi, wyświetlacze LED i LCD, automatyczne zapowiedzi i nagłośnienie. Pierwsze autobusy wodorowe posiadają też kasowniki, monitoring, system zliczania pasażerów, a w kabinie kierowcy przewidziano alkomat oraz lodówkę. Zasięg na jednym tankowaniu wodorem określono na 300 km.
Efekt ekologiczny i wygoda
Nowe autobusy pozwolą na osiągnięcie efektu ekologicznego, jakim jest zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie emisji tlenków azotu oraz pyłów PM10.
– Tapicerka siedzeń ma wyszyte loga Miasta Rybnika. Ciekawostką jest to, że wszystkie siedzenia dostępne bez stopni są oznaczone kolorem jaskrawym. Pojazdy oczywiście są w pełni niskopodłogowe, a podłoga pokryta jest wykładziną o fakturze paneli, dzięki czemu pasażerowie będą mogli poczuć się jak w domu. Te autobusy to również wygoda kierowców, którzy mają do dyspozycji pełną kabinę, w której znajdą udogodnienia poprawiające bezpieczeństwo prowadzenia, takie jak lusterka w formie kamer, z których obraz przekazywany jest do ekranów w kabinie. Komfort pracy poprawia również kamera 360 stopni, dzięki czemu kierowca widzi obrys pojazdu – podkreśla prezes Kosobucki.
Pierwsze autobusy wodorowe w Rybniku, a na tym nie koniec…
Magistrat przypomniał, że Rybnik otrzymał dofinansowanie w wysokości 45,5 mln zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Pomoc finansowa przeznaczona jest na zakup 20 autobusów napędzanych wodorem. To dofinansowanie jest jednym z pięciu najwyższych w Polsce i drugim najwyższym w województwie śląskim spośród przyznanych w ramach konkursu „Zielony Transport Publiczny”.
Nowe autobusy mają pozwolić na osiągnięcie efektu ekologicznego, jakim jest zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie emisji tlenków azotu oraz pyłów PM10.
Warto dodać, że jeszcze w kwietniu br. Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie do zakupu kolejnych autobusów wodorowych w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” Faza III. Wniosek do NFOŚiGW obejmował dofinansowanie wynoszące 100% kosztów kwalifikowanych, tj. 48 mln zł. Oznacza to, że w przypadku uzyskania dofinansowania Miasto pozyska autobusy, za które zapłaci jedynie podatek VAT, który zostanie potem odzyskany. Złożony wniosek obejmuje zakup 14 autobusów, z czego 11 pojazdów, to autobusy 12-metrowe oraz trzy autobusy wodorowe 18-metrowe. Jeśli uda się uzyskać wnioskowane dofinansowanie, dostawy autobusów planowane są na koniec 2024 r. i początek 2025 r. – zaznaczył UM.
Przy okazji ratusz wskazał, że w Rybniku, przy ul. Budowlanych 6, powstaje też ogólnodostępna stacja tankowania wodoru. Będzie ona dostosowana do tankowania samochodów osobowych i autobusów. Jej otwarcie planowane jest jesienią tego roku.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. M. Koczy/UM Rybnik