Komisja Europejska (KE) poinformowała, że postanowiła o wysłaniu uzasadnionych opinii do Finlandii (INFR(2020)0525), Łotwy (INFR(2020)0543), Malty (INFR(2020)0545), Polski (INFR(2020)0550) i Szwecji (INFR(2020)0557) w związku z brakiem pełnej transpozycji do prawa krajowego zmienionej dyrektywy o efektywności energetycznej (dyrektywa (UE) 2018/2002 zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE). Z kolei do Chorwacji (INFR(2020)0188), Hiszpanii (INFR(2020)0175) i Luksemburga (INFR(2020)0215) uzasadnione opinie zostały wystosowane w związku z brakiem pełnej transpozycji do prawa krajowego dyrektywy (UE) 2018/844 zmieniającej dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.
Dyrektywa o efektywności energetycznej – pięć krajów z uchybieniami
Dyrektywa o efektywności energetycznej ma na celu ustanowienie wspólnych ram środków na rzecz promowania efektywności energetycznej i ustanawia wiążący cel Unii Europejskiej (UE) w zakresie efektywności energetycznej na 2030 r. w wysokości co najmniej 32,5%. Państwa członkowskie były zobowiązane do dokonania transpozycji dyrektywy do 25 października 2020 r. Pięć państw członkowskich, które nie zgłosiły pełnej transpozycji do prawa krajowego zmienionej dyrektywy w wyznaczonym terminie, otrzymało wezwanie do usunięcia uchybienia w listopadzie 2020 r. Po przeanalizowaniu krajowych środków transpozycji KE uważa, że transpozycja w Finlandii, na Łotwie, Malcie, w Polsce i Szwecji nie została zakończona. Państwa te mają teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi. W przeciwnym razie KE może podjąć decyzję o skierowaniu sprawy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
Trzy kraje z uchybieniami w zakresie przepisów dotyczących charakterystyki energetycznej budynków
Dyrektywa (UE) 2018/844 zmieniająca dyrektywę 2010/31/UE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków wprowadziła nowe elementy w celu wzmocnienia istniejących ram – podała KE, wskazując, że chodzi o takie elementy, jak minimalne wymagania dotyczące charakterystyki energetycznej nowych budynków, elektromobilności i punktów ładowania. Wspomniana dyrektywa wprowadziła też nowe przepisy dotyczące przeglądu systemów ogrzewania i klimatyzacji. Dyrektywa dała wyraźny sygnał polityczny dotyczący zobowiązania UE do modernizacji sektora budowlanego w świetle ulepszeń technologicznych oraz do zwiększenia niskiego wskaźnika renowacji budynków w celu poprawy charakterystyki energetycznej zasobów budowlanych UE.
Transpozycji zmienionych przepisów do prawa krajowego należało dokonać do 10 marca 2020 r. W maju 2020 r. trzy państwa członkowskie otrzymały wezwanie do usunięcia uchybienia w związku z brakiem transpozycji dyrektywy do prawa krajowego. Po przeanalizowaniu krajowych środków KE uznała, że transpozycja do prawa krajowego nie została zakończona w Chorwacji, Hiszpanii i Luksemburgu. W związku z tym KE przesyła tym państwom członkowskim uzasadnioną opinię. Państwa te mają teraz dwa miesiące na udzielenie odpowiedzi. W przypadku braku zadowalającej odpowiedzi organ unijny może podjąć decyzję o skierowaniu tych spraw do TSUE.
Na podstawie ec.europa.eu
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)