O elektromobilności i paliwach alternatywnych

O elektromobilności i paliwach alternatywnych – IGKM do premiera

Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej (IGKM), w imieniu swoich członków, czyli organizatorów i operatorów komunikacji miejskiej z całego kraju, zwróciła się do Prezesa Rady Ministrów z prośbą o uruchomienie dodatkowych konsultacji społecznych w zakresie procedowanej obecnie przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – podała Polska Agencja Prasowa.

Izba wyraża wątpliwości w zakresie proponowanych zmian ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych

„Wątpliwości naszego środowiska dotyczą przede wszystkim przepisów związanych z kontraktowaniem autobusów nisko- i zeroemisyjnych. Niestety, w trakcie konsultacji społecznych Ministerstwo Klimatu i Środowiska pomijało nasze uwagi, skupiając się na innych, naszym zdaniem mniej istotnych, zagadnieniach związanych z ustawą.” – napisała IGKM.

W swym piśmie Izba zwróciła uwagę na kilka kwestii. Jedną z nich jest „niespójność przepisów ustawy o elektromobilności w zakresie terminów i kwot udziału autobusów zeroemisyjnych we flocie pojazdów, które pozostały niezmienione w proponowanej ustawie o zmianie ustawy oraz kwot udziału i terminów zapisanych w nowych artykułach wspomnianej ustawy, stanowiących implementację dyrektywy unijnej 1161/2019 o czystych pojazdach”.

Niezgodność z duchem prawodawstwa unijnego

Według IGKM widoczna jest także „niezgodność przyjętych rozwiązań z duchem prawodawstwa unijnego, które traktując wprawdzie priorytetowo pojazdy zeroemisyjne, wspiera jednocześnie paliwo gazowe jako rozwiązanie pomostowe, pozwalające na szybsze wyeliminowanie z rynku autobusów napędzanych tradycyjnym paliwem dieslowskim”. Izba zwraca też uwagę na „zastosowanie bardziej restrykcyjnych wymagań inwestycyjnych wobec samorządów (i to w okresie głębokich perturbacji budżetowych wynikających z pandemii koronawirusa) w stosunku do przepisów dyrektywy unijnej”. Izba w piśmie zwróciła także uwagę na „zawiłość nowego brzmienia ustawy w odniesieniu do autobusów, która powoduje niejasności interpretacyjne”.

W projekcie ustawy zmieniającej nie uwzględniono – zdaniem IGKM – specyfiki funkcjonowania transportu publicznego, którego usługi są świadczone na podstawie porozumień międzygminnych oraz w ramach obszarów metropolitarnych.

Według Izby propozycja przepisów nowelizujących ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych niesie za sobą zagrożenie dla tych operatorów autobusowych, którzy w ostatnim okresie zainwestowali w autobusy gazowe oraz pełną infrastrukturę potrzebną do zasilania tego typu niskoemisyjnych pojazdów. To także niebezpieczeństwo dla najmniejszych operatorów, którzy będą musieli spełnić wymagania wynikające z realizacji wymagań znowelizowanej ustawy.

Przepisy unijne mniej restrykcyjne niż ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Ponadto Izba zwraca uwagę na problem ogromnego wzrostu obciążeń finansowych, które w związku z zapisami nowelizowanej ustawy będą musiały ponosić samorządy, a w konsekwencji polski podatnik. Organizacja branżowa zaznacza przy tym, że stosowna dyrektywa unijna nie jest tak restrykcyjna i pozwala na 50-procentowy udział autobusów gazowych w realizacji celów ekologicznych, co z kolei oznacza znaczące zmniejszenie wymaganych nakładów finansowych. Wynika to z faktu, że koszty nabycia autobusów gazowych są dwukrotnie niższe od nakładów potrzebnych na zakup autobusów elektrycznych. Izba wskazuje, że koszt nabycia autobusu elektrycznego wynosi powyżej 2 mln zł, a koszt autobusu gazowego to ok. 1 mln zł. Według IGKM, „przekonanie, że przecież te (wyższe) koszty będą rekompensowane w ramach wsparcia unijnego jest nieuzasadnione, gdyż zaoszczędzone fundusze unijne można przeznaczyć na inne ważne cele”.

Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, a bezpieczeństwo energetyczne

Branżowa organizacja zwraca też uwagę na „pominięcie kwestii bezpieczeństwa energetycznego oraz lokalnych uwarunkowań w dostępie do różnych źródeł energii”. Izba wskazuje, że w większości miejsc kraju uwidaczniają się perturbacje w zakresie przydziału mocy niezbędnej do zasilania flot autobusów elektrycznych. Widoczny jest brak odpowiedniego przygotowania infrastruktury w minionych latach i wzrastające ryzyko awarii przeciążonego sytemu energetycznego. To w opinii IGKM, skutkować będzie nie tylko ograniczeniami w funkcjonowaniu transportu publicznego, ale także innych obszarów gospodarki.

Izba wskazała również, że efektem nowelizacji przepisów będzie nierówne traktowanie operatorów komunikacji miejskiej, bowiem w praktyce inne wymagania będą stawiane przewoźnikom komunalnym, a inne firmom prywatnym.

Ponadto przepisy nowelizujące omawianą ustawę, to w ocenie IGKM, podważanie dotychczasowej polityki wspierania inwestycji w autobusy CNG (na sprężony gaz ziemny), która była realizowana m.in. przez zawieszenie akcyzy na paliwa CNG i LNG (skroplony gaz ziemny), a także przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i włączony niedawno w jego struktury Fundusz Transportu Niskoemisyjnego. To rodzi wrażenie niestabilności otoczenia systemowego.

Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – zbagatelizowany głos branży

„Ze względu na mnogość wątpliwości wyrażanych przez nasze środowisko, przy jednoczesnym zmarginalizowaniu najbardziej kosztotwórczych zagadnień kontraktowania autobusów w procesie konsultacji społecznych związanych z projektem zmiany ustawy o elektromobilności, zwracamy się z apelem o przeprowadzenie dodatkowych konsultacji obejmujących wyłącznie zagadnienia związane z autobusami” – napisała IGKM i dodała: „Skupienie się Ministerstwa Klimatu i Środowiska na konsultowaniu spraw związanych np. z rowerami elektrycznymi czy zagadnieniami carsharingu, przy jednoczesnym zbagatelizowaniu głosu reprezentanta całego środowiska autobusowego transportu publicznego, uważamy za działanie nieprofesjonalne i krzywdzące nasze środowisko. Należy także wspomnieć o sytuacji przedsiębiorstw, które otrzymały ogromną pomoc rządową, jak np. Autosan, które wyspecjalizowały się w produkcji autobusów gazowych, a w obecnej sytuacji ich przyszłość jest zagrożona”.

Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej zaproponowała przy okazji gotowość przygotowania i zorganizowania dodatkowej konferencji uzgodnieniowej, poświęconej zagadnieniom komunikacji miejskiej, najchętniej z udziałem pana premiera oraz Ministra Klimatu i Środowiska.

Na podstawie pap-mediaroom.pl (źródło informacji: IGKM)

fot. sozosfera.pl

Partner Portalu

Partner Portalu