Nowe elektryczne pojazdy – minibusy dla GAiT

Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) ogłosiły przetarg na dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów miejskich typu mini zasilanych energią elektryczną. Jak wskazuje Urząd Miejski w Gdańsku (UM), nowe elektryczne pojazdy przeznaczone będą do obsługi komunikacyjnej obszarów Starego i Głównego Miasta.

Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bezdyskusyjnie ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego od wielu lat naszą flotę budujemy w oparciu o nowoczesne i ekologiczne autobusy, w tym od kilku lat – o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI. Co ważne, ponad połowa pasażerów przemieszcza się po Gdańsku korzystając z tramwajów, czyli pojazdów zeroemisyjnych. Cały czas śledzimy trendy na rynku elektromobilności, testujemy autobusy elektryczne i zaczynamy sukcesywnie wprowadzać zeroemisyjne pojazdy do naszej floty autobusowej. Rozpoczynamy od zakupu trzech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych typu mini, które obsługiwały będą obszary Starego i Głównego Miasta – zaznacza Maciej Lisicki, prezes GAiT.

Nowe elektryczne pojazdy o maksymalnym zużyciu energii na poziomie 32 kWh/100 km

Nowe elektryczne pojazdy, czyli zamawiane minibusy, wyposażone mają być w silnik elektryczny o minimalnej mocy 180 KM. Natomiast minimalna pojemność baterii akumulatorów trakcyjnych wynosić ma 85 kWh. Zużycie energii nie może być większe niż 32 kWh/100 km. Pojazdy wyposażone mają być w system odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania. Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać także trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej, a ich ładowanie będzie się odbywało w godzinach nocnych. Długość pojazdów wynosić ma od 5,8 do 6,5 m, szerokość od 2,05 do 2,2 m, natomiast maksymalna wysokość – 2,9 m – wylicza UM.

Nowe elektryczne pojazdy – komfortowe i bezpieczne

Zgodnie z wymogami spółki GAiT, pojazdy przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować ma się wydzielona i oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim. Autobusy wyposażone mają być także w platformy umożliwiające wjazd wózka oraz – w umieszczone na wysokości umożliwiającej naciśnięcie przez osobę znajdującą się na wózku – przyciski sygnalizujące konieczność użycia rampy. Pojazdy posiadać mają również poręcze ułatwiające wejście do pojazdu osobom o ograniczonej sprawności ruchowej – ich rozmieszczenie i konstrukcja umożliwiać ma swobodny wjazd do autobusu wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym – dodaje UM.

Co istotne, ponieważ pojazdy te poruszać będą się w centrum miasta, chcemy by wyposażone zostały w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. ochrony przed ewentualną kolizją z innymi użytkownikami ruchu drogowego – zarówno pojazdami, jak i pieszymi. Pojazdy wyposażone mają być w rozbudowany system tzw. asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu, w tym o przeszkodach za pojazdem, w przypadku załączenia biegu wstecznego – mówi prezes Lisicki.

Na oferty spółka GAiT czeka do 1 lipca 2021 r. Natomiast realizacja zamówienia nie może być dłuższa niż 9 miesięcy od terminu podpisania umowy.

Będą też kolejne zeroemisyjne pojazdy dla Gdańska

Zakup elektrycznych minibusów rozpoczyna proces wprowadzania do gdańskiej floty autobusowej pojazdów zeroemisyjnych – podkreśla gdański magistrat i dodaje, że kolejny etap nastąpi już niebawem.

W jesiennej edycji naboru programu „Zielony Transport Publiczny” NFOŚiGW, będziemy aplikować o dofinansowanie zakupu 45 autobusów elektrycznych – standardowych i przegubowych. Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające – podobnie jak dotychczas – jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta miasta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

Na podstawie media.gdansk.pl

fot. GAiT

 

reklama