W poniedziałek 31 stycznia Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa oficjalnie oddał do użytkowania halę wybudowaną na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie. Jest ona przystosowana do obsługi każdego rodzaju tramwajów, w tym najdłuższych w Polsce, mierzących ponad 43 m, „Krakowiaków” oraz najnowszych „Lajkoników”. Inwestycja jest wyrazem troski Krakowa o klimat, dlatego na dachu hali zostały zamontowane panele fotowoltaiczne, które już wkrótce zapewnią energię potrzebną do jej funkcjonowania – podkreśla Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie (MPK).
Na hali o długości 150 m zostały zamontowane panele fotowoltaiczne
Nowa hala ma długość 150 m, jest szeroka na 19,6 m i ma 12,5 m wysokości. Umożliwia serwis do dziewięciu tramwajów jednocześnie i jest wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne – podkreśla MPK. Na dachu hali zostały zamontowane panele fotowoltaicznej – 228 ogniw, które zajmują powierzchnię ok. 500 m². System funkcjonowania paneli jest tak zoptymalizowany, aby maksymalnie wykorzystywać światło słoneczne, także w tych miesiącach, kiedy jest go najmniej. Koszt budowy hali to 39 mln zł. Ten obiekt jest jednym z elementów projektu kompleksowej modernizacji nowohuckiej zajezdni, który właśnie został zakończony.
– Tak duży projekt modernizacji zajezdni miał na celu przystosowanie jej do obsługi tramwajów na najwyższym poziomie w zakresie mycia, czyszczenia, ale także dezynfekcji wnętrza, tak aby zapewniały bezpieczny transport mieszkańcom i turystom, także w obecnym, trudnym czasie pandemii COVID-19. Równie ważne jest to, że nowoczesne obiekty, które tu powstały są przyjazne dla środowiska – oszczędzają wodę i będą korzystać z odnawialnych źródeł energii. Cieszę się, że to właśnie zajezdnia w Nowej Hucie została zmodernizowana, co jeszcze bardziej usprawni kursowanie tramwajów w tej dzielnicy. Tym bardziej, że zwiększenie przestrzeni i liczby miejsc postojowych dla nowych tramwajów jest niezbędne biorąc pod uwagę m.in. powstanie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic czy Górki Narodowej. Do obsługi tych nowych tras będą potrzebne kolejne tramwaje. Planujemy, aby do 2026 roku wszystkie tramwaje w Krakowie były wyposażone w niską podłogę i klimatyzację – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
Zamontowane panele fotowoltaiczne to nie jedyne prośrodowiskowe rozwiązanie
Pierwsze prace na terenie stacji rozpoczęły się w 2015 r. (pierwsze prace projektowe rozpoczęły się już w 2012 r.) i były podzielone na kilka etapów – przypomniało przedsiębiorstwo komunikacyjne.
Jako pierwszy powstał budynek z nową poczekalnią dla motorniczych, szatniami dla pracowników oraz halą magazynową. W 2017 r. została uruchomiona hala myjni, która dzięki ogrzewaniu funkcjonuje przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych. Co bardzo ważne myjnia wykorzystuje rozwiązania przyjazne dla środowiska m.in. system pozyskiwania wody deszczowej oraz zamknięty obieg wody – podaje MPK i zaznacza, że dodatkowo na terenie zajezdni powstały dwa zbiorniki retencyjne, które podczas intensywnych opadów deszczu będą gwarantować ochronę stacji, a także okolicznych terenów przed zalaniem.
– Nowoczesne rozwiązania zastosowane na terenie zajezdni przyniosły korzyści nie tylko pasażerom podróżującym tramwajami, ale także motorniczym i pracownikom zaplecza. Poprawiło się bowiem bezpieczeństwo i komfort ich pracy. Dużą wagę przykładaliśmy także do tego, aby zajezdnia w Nowej Hucie w jak najmniejszym stopniu wpływała na środowisko. To dlatego właśnie została podjęta decyzja o zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań w hali myjni oraz zamontowaniu paneli fotowoltaicznych na dachu najnowszej hali. Zależało nam również na ograniczeniu kosztów, m.in. energii elektrycznej, koniecznych do utrzymania tak dużego obiektu – powiedział Rafał Świerczyński, prezes Zarządu MPK.
Koszt całej modernizacji Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie, realizowany na przestrzeni prawie 7 lat to ponad 134 mln zł.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. MPK w Krakowie