magazyn energii

Magazyn energii i samochody elektryczne

Firma Greenway Infrastructure Poland (GIP) poinformowała o tym, że w budowanej w Polsce i na Słowacji sieci ładowania samochodów elektrycznych zainstalowano GridBooster – magazyn energii połączony z punktami ładowania.

To, jak zaznacza GIP, pierwsze takie rozwiązanie w Europie Środkowo-Wschodniej.

Pierwsza w tej części Europy stacja ładowania samochodów elektrycznych zintegrowana z magazynem energii – GridBooster – została uruchomiona w Bratysławie, w centrum handlowym Avion. Rozwiązanie stanowi część Greenway – budowanej także w Polsce sieci ładowania samochodów elektrycznych.

GridBooster – magazyn energii i samochody elektryczne

Instalacja składa się z dwóch stacji szybkiego ładowania o mocy 50 kW każda oraz z magazynu energii o pojemności 52 kWh, który może zasilać stacje mocą 60 kW. Powszechnie stosowane stacje szybkiego ładowania pobierają energię elektryczną bezpośrednio z sieci energetycznej. W przypadku GridBooster energia pobierana jest z magazynu lub z sieci lub z obu tych źródeł, jeśli zajdzie taka potrzeba. Magazyn może być ładowany z sieci, gdy ceny energii elektrycznej są niskie, lub z lokalnego źródła odnawialnego, takiego jak np. panele fotowoltaiczne. Przyjęte rozwiązanie pozwala na jednoczesne ładowanie do czterech pojazdów elektrycznych.

magazyn energii

Dostawcą magazynu energii jest firma Delta, która zapewniła także oprogramowanie do zarządzania przepływem energii pomiędzy magazynem, stacjami ładowania i pojazdami elektrycznymi. Jednym z zadań systemu jest monitorowanie poboru energii z sieci, aby optymalizować jej koszty oraz zarządzać ograniczeniami sieciowymi w zakresie mocy przyłączeniowej.

Zastosowana w magazynie energii technologia pozwala na lokalne wytwarzanie energii oparte na źródłach odnawialnych i na jej magazynowaniu. Gdy podobne systemy zostaną wdrożone w większej liczbie, będą w stanie zwiększyć elastyczność całej sieci energetycznej i zmniejszyć uzależnienie stacji ładowania od energii pochodzącej z dużych, tradycyjnych elektrowni.

Dodatkowo zastosowane rozwiązanie ułatwia przyłączanie stacji ładowania samochodów elektrycznych do sieci energetycznej, ograniczając moc przyłączenia. W sytuacji szczytowego zapotrzebowania na moc, kiedy ładować się będzie wiele samochodów jednocześnie, energia pochodzić może z magazynu, a nie z sieci.

Zwiększyć elastyczność sieci energetycznej

Zdaniem Petera Badika, współzałożyciela Greenway Infrastructure, GridBooster pozwoli w przyszłości wykorzystać olbrzymi potencjał milionów pojazdów elektrycznych do zwiększenia elastyczności sieci energetycznej. – GridBooster to nowy element naszej sieci ładowania samochodów elektrycznych w Słowacji i Polsce, gdzie zamierzamy przetestować te rozwiązania w praktyce. Przygotowanie infrastruktury ładowania samochodów w celu wsparcia masowego rozwoju elektromobilności jest złożonym i trudnym zadaniem i cieszę się, że stanęliśmy na czele tej energetycznej rewolucji w naszej części Europy – powiedział Peter Badik.

Magazyny energii, które instalować będziemy także w Polsce, pozwolą nam na sprawdzenie możliwości wykorzystania naszej sieci ładowania do oferowania inteligentnych usług energetycznych. Celem jest budowa systemu wspartego odnawialnymi źródłami energii, opartych na inteligentnych sieciach i rozproszonym magazynowaniu energii. Pojazdy elektryczne będą jednym z ważniejszych elementów tego przyszłego systemu inteligentnej energetyki – mówi Rafał Czyżewski, prezes GIP.

Biorąc pod uwagę rozwój źródeł odnawialnych, ważne jest nie tylko wytwarzanie czystej energii, ale także opracowywanie wydajnych, komercyjnych i łatwych do wdrożenia rozwiązań do jej magazynowania. Tu do gry wchodzą magazyny energii, redefiniując nie tylko transport, ale również cały rynek energii. Pragnę pochwalić Greenway Infrastructure i Deltę za wyznaczenie trendów w tej dziedzinie. Ich praca pomoże także wypełnić lukę w infrastrukturze ładowania, której istnienie jest kluczowe do przekonania konsumentów do pojazdów o zerowej emisji. Szacujemy, że w Unii Europejskiej do 2020 roku potrzeba będzie 800 tys. publicznych punktów ładowania – powiedział Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej ds. unii energetycznej.

Na podstawie informacji nadesłanej przez GIP

rys. GIP. fot. pixabay.com

 

 

reklama

 

 

reklama