O napędzie elektrycznym

Łomża stawia na autobusy o napędzie elektrycznym

Łomża planuje zakup czterech autobusów o napędzie elektrycznym. Przedsięwzięcie może zostać zrealizowane dzięki dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w wysokości niemal 8,5 mln zł. Całkowity koszt inwestycji przekracza nieznacznie 13 mln zł.

Cztery autobusy o napędzie elektrycznym w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”

Ważna dla miejscowej społeczności inwestycja zostanie zrealizowana w ramach drugiej edycji programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”. Jego celem jest obniżenie wykorzystania energii i paliw emisyjnych w publicznym transporcie zbiorowym i rozwój w Polsce „zielonej” mobilności – zaznacza NFOŚiGW i dodaje, że przekaże, w formie dotacji, 8 480 000 zł na zakup czterech autobusów o napędzie elektrycznym.

Program „Zielony Transport Publiczny” służy poprawie jakości życia mieszkańców, nie tylko pod względem komfortu podróży. Nasz rząd prowadzi politykę, której celem są działania zmierzające do przeprowadzenia transformacji energetycznej, dzięki czemu osiągniemy ważną dla nas wszystkich poprawę jakości powietrza – powiedziała Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.

Do zadania rozwoju elektromobilności podchodzimy wieloaspektowo. Nasze wsparcie dotyczy m.in. zeroemisyjnego transportu publicznego oraz rozwoju infrastruktury ładowania, co uzupełniamy programem wsparcia rozwoju infrastruktury energetycznej pod potrzeby elektromobilności. Te wszystkie działania pozwalają nie tylko poprawiać jakość życia, ale również wykorzystywać rodzimy potencjał w obszarze produkcji baterii, czy systemów ładowania pojazdów elektrycznych. Polski przemysł radzi sobie z powyższymi kwestiami bardzo dobrze – zaznaczył Artur Michalski, wiceprezes Zarządu NFOŚiGW.

Przewidywane korzyści ekologiczne

W ramach przedsięwzięcia „Rozwój zielonego transportu publicznego w Łomży” miasto planuje zakup czterech autobusów o napędzie elektrycznym. Jak wskazuje NFOŚiGW, będą one wyposażone m.in. w funkcję przyklęku pojazdu, przyciski sygnalizacyjne i specjalne dla osób z niepełnosprawnościami, auto komputer (ITS), system dynamicznej informacji pasażerskiej wizyjnej i audio (SDIP) oraz monitoring wewnętrzny i zewnętrzny pojazdu. Oprócz tego autobusy będą także posiadać m.in. system lokalizacji GPS, system odzyskiwania energii z hamowania, oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne w technologii LED.

Zakupione pojazdy będą niskopodłogowe, dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Ponadto, w ramach projektu zaplanowano przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej ośmiu mechaników, ośmiu kierowców i naukę obsługi pojazdu – dodaje NFOŚiGW.

Umowa o udzielenie dotacji w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” została podpisana 3 października 2022 r. Zgodnie z nią zakończenie realizacji projektu przewidziane jest w 2024 r.

Inwestycja przynieść ma nie tylko pozytywny wymiar społeczny i gospodarczy, ale także korzyści ekologiczne. Łomża zmniejszy emisję dwutlenku węgla o ok. 135 Mg w ciągu roku, a także ograniczy emisję tlenków azotu (o ok. 1,55 Mg/rok) i pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o ok. 0,032 Mg/rok.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Partner Portalu

Partner Portalu