OZE

Linie kolejowe i OZE

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) informuje, że na 23 swoich obiektach zamontowała instalacje fotowoltaiczne. Efektem tych inwestycji mają być oszczędności oraz zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii (OZE).

Energią słoneczną są już zasilane nastawnie w Lublinie, Szczecinie, Rejowcu, Nierzwicy, Gorliczynie i Stawach koło Dęblina oraz biura m.in. w Koszalinie, Stargardzie i Chełmie – dodaje PKP PLK.

Fotowoltaika, czyli OZE na nastawniach i budynkach kolejowych

W bieżącym roku na nastawniach w Lublinie, Szczecinie, Gorliczynie, Stawach koło Dęblina, Rejowcu i Niedrzwicy zamontowano 11 nowych instalacji fotowoltaicznych. Instalacje takie znajdują się także w hali napraw w Białogardzie, w budynkach kolejowych w Koszalinie i Stargardzie oraz w Chełmie i Szczecinie.

Jak zaznacza PKP PLK, OZE już wcześniej stosowane było na obiektach kolejowych, m.in. w Lublinie, Zamościu, Mińsku Mazowieckim, Opolu, Siedlcach, Nowym Sączu, Zagórzu i Suchej Beskidzkiej. Łączna moc zainstalowana 23 obiektów wynosi ok. 245 kWp. Wszystkie urządzenia przez 8 miesięcy 2018 r. wyprodukowały energię elektryczną w ilości ok. 160 MWh – to tyle ile w ciągu roku zużywają 74 przeciętne gospodarstwa domowe – zaznacza PKP PLK. Powołując się na dane za 2015 r. opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny, spółka kolejowa podaje przy okazji, że przeciętne gospodarstwo domowe zużywa rocznie 2173 kWh.

Na przykład instalacja fotowoltaiczna zamontowana na dachu hali napraw w Lublinie wytwarza ok. 70 kWh energii dziennie. To tyle ile jednorodzinny dom zużywa przez 12 dni. Energia uzyskana z promieniowania słonecznego w bardzo dużym stopniu pokrywa zużycie energii elektrycznej w hali. Z dokonanej analizy wynika, że inwestycja może zwrócić się trzy razy szybciej niż zakładano, tj. w niespełna 4 lata.

Zastosowanie OZE pozwala ograniczyć zużycie i koszty energii pochodzącej ze źródeł nieodnawialnych. To istotne, zwłaszcza że ceny (notowania) energii elektrycznej na Towarowej Giełdzie Energii w okresie ostatnich sześciu miesięcy wzrosły o blisko 75% – podkreśla PKP PLK.

Zgodnie z założeniami projektowymi, minimalny okres żywotności instalacji fotowoltaicznych wynosi 25 lat, a według szacunków, koszty instalacji urządzeń zwrócą się o wiele szybciej niż zakładane pierwotnie 10 – 11 latach.

W przypadku instalacji fotowoltaicznych, wytworzona energia elektryczna jest zużywana na potrzeby własne, a jej chwilowy nadmiar oddawany do sieci energetycznej. Jednak w przyszłości zarządca infrastruktury planuje też testować możliwość magazynowania wyprodukowanej nadwyżki energii.

OZE na kolei – zastosowania obecne i projekty przyszłościowe

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podkreśla przy okazji, iż wprowadza proekologiczne rozwiązania także na stacjach, peronach i przejazdach, gdzie montowane jest energooszczędne oświetlenie LED-owe.

Kolejarze stosują także OZE w innych celach. Przykładam są instalacje solarne, m.in. do podgrzewania wody użytkowej w budynkach służbowych, pompa ciepła do ogrzewania nastawni na stacji Września, a także instalacje geotermalnego ogrzewania rozjazdów na stacji Słupsk, która jest obecnie na etapie testowania.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe analizuje ponadto możliwość montażu instalacji fotowoltaicznych na ekranach akustycznych zainstalowanych wzdłuż linii kolejowych. To szansa na dodatkowe źródło energii do zasilania m.in. nastawni, oświetlenia przejść i przejazdów kolejowo-drogowych, przejść pod torami itp.

Możliwości wykorzystania nowego rozwiązania ma określić projekt zgłoszony do wsparcia przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Obecnie prowadzone są badania mające na celu potwierdzenie rentowności i możliwości technicznych przy zachowaniu podstawowych funkcji ekranów, którą jest tłumienie hałasu.

Na podstawie informacji nadesłanej przez PKP PLK

fot. PKP PLK

Partner Portalu

Partner Portalu