Kolejne samochody elektryczne w miejskiej flocie Rybnika

Urząd Miasta Rybnika (UM) poinformował, że miasto kupiło kolejne samochody elektryczne. W sumie magistrat i jednostki miejskie dysponują już czterema takimi pojazdami.

Kolejne samochody elektryczne w magistracie i miejskich jednostkach

Samochód elektryczny wykorzystywany jest już od pewnego czasu w Zarządzie Zieleni Miejskiej – to mały pojazd użytkowy. Ostatnio jednostka kupiła drugiego „elektryka”. Auto o napędzie elektrycznym pojawiło się też w Zarządzie Transportu Zbiorowego i w Urzędzie Miasta Rybnika – to osobowe pojazdy posiadające baterie o pojemności 64 kWh, mogące przejechać ponad 450 kilometrów na jednym ładowaniu. Auta wyposażone są również w system trzystopniowej rekuperacji, który w sposób efektywny służy do hamowania i odzyskiwania energii, co przy ciągłych zatrzymaniach w mieście pozwala zaoszczędzić dużo energii – zaznacza UM.

W rybnickim magistracie „elektryk” wykorzystywany będzie w bieżącej pracy Wydziału Ekologii. Urzędowy, elektryczny Opel Corsa kosztował 139 tys. zł brutto, ale dzięki pozostawieniu w rozliczeniu używanej dotychczas Skody Octavii, koszt udało się obniżyć o 14,5 tys. zł – dodaje magistrat.

Kolejne samochody elektryczne – odpowiedź na ustawę o elektromobilności

Zakupy te to przede wszystkim odpowiedź na ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która wymusza na gminach, takich jak Rybnik użytkowanie odpowiedniej liczby pojazdów – mówi Piotr Kuczera, prezydent Rybnika. – Po dokonaniu analizy przepisów i ich interpretacji przez inne miasta, a także wyników raportu Najwyższej Izby Kontroli, zdecydowaliśmy się na zakupy tego typu pojazdów. Dodatkowo to również ważny aspekt ekologiczny – auta w miejscu eksploatacji nie emitują szkodliwych gazów – przekonuje prezydent.

Zakupy samochodów elektrycznych to również odpowiedź Rybnika na ogólnoświatowy trend – pozwolą na lepsze poznanie takich aut i możliwości ich użytkowania. Miejscy urzędnicy odbyli już nimi dłuższe jazdy w ramach delegacji – np. Rybnik – Rzeszów, Rybnik – Łódź. Auta użytkuje się bardzo wygodnie, ale wiele czynników wpływa na ich realny zasięg – np. ogrzewanie – dodaje UM.

Kolejne samochody elektryczne – okazja do nauki jazdy i ładowania

W Rybniku nie ma problemu z ładowaniem aut elektrycznych – sieć ładowarek jest dość gęsta, a miejskie pojazdy posiadają na wyposażeniu odpowiednie ładowarki i rodzaje kabli – wskazują miejscy urzędnicy. W zależności od sposobu, całkowity czas ładowania do 100% pojemności baterii trwa od dwóch (przy ładowarce 50 kW) do 18 godzin (przy ładowaniu ze zwykłego gniazdka).

Przy najszybszej ładowarce czas ładowania do 80% baterii to 1 godzina, a pozostałe 20% trwa kolejną godzinę ze względu na zmniejszenie mocy, tak aby zachować żywotność baterii. Podaje się, że na trzy ładowania, dwa powinny być wolne, a jedno szybkie. Na potrzeby miasta to wystarczy – dodaje UM.

Zużycie prądu jest zależne od trasy – od ok. 12 kWh/100 km w mieście, do ok. 19 kWh na autostradzie. To efekt rekuperacji w mieście i jej braku na autostradzie. Nie jest więc tak jak w samochodach tradycyjnych – „elektrykami” musimy się nauczyć jak jeździć i ładować – podkreśla magistrat.

105 pojazdów o napędzie elektrycznym zarejestrowano w Rybniku

Przy okazji UM zaznacza, że na chwilę obecną w Rybniku zarejestrowanych jest w sumie 105 pojazdów o napędzie elektrycznym, z czego 71 to samochody osobowe.

Zgodnie z Ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych od 2025 r. jednostki samorządu terytorialnego, których liczba mieszkańców przekracza 50 tys., muszą zapewnić co najmniej 30-procentowy udział pojazdów elektrycznych w ogólnej liczbie użytkowanych przez miasto pojazdów. Z kolei od 2028 r. miasto będzie musiało zapewnić co najmniej 30-procentowy udział zeroemisyjnych autobusów. Najwięcej pojazdów miejskich napędzanych jest olejem napędowym. W miejskiej flocie są też pojazdy na benzynę, ale nie brakuje też takich z instalacją gazową – LPG, CNG i LNG – wylicza UM.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. L. Tyl

reklama

reklama

 

reklama