Elektryczne autobusy dla Warszawy

Elektryczne autobusy dla Warszawy

Mamy ofertę na dostawę 130 elektrycznych przegubowych autobusów dla Warszawy – informuje Urząd m.st. Warszawy (UM).

Jak dodaje stołeczny magistrat, pierwsze z nich będą mogły pojawić się na ulicach stolicy już na początku 2020 r.

Elektryczne autobusy dla Warszawy – jedna oferta

W jednym z największych europejskich przetargów na dostawę elektrobusów złożona została tylko jedna oferta.

Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny. Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną. Kupując te elektrobusy myślimy o komforcie warszawianek i warszawiaków, i o środowisku – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Zamówienie dla Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA) obejmuje dostawę 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych. Łącznie, wraz z posiadanymi elektrobusami, po stołecznych ulicach poruszać się będzie 160 takich pojazdów – podaje UM.

W postępowaniu swoją ofertę złożyła tylko firma Solaris Bus & Coach. Za wyprodukowanie elektrobusów firma chce niemal 399,6 mln zł brutto. Kwota przeznaczona na zakup przez zamawiającego wyniosła natomiast niespełna 432 mln zł brutto. Teraz komisja przetargowa zbada poprawność złożonej oferty.

Autobusy nie będą emitowały spalin i będą niezwykle ciche. Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego zniknąć mają ostatnie autobusy zasilane olejem napędowym. Pierwsze z zamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 r.

To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla MZA. Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 r. – wygrał Solaris. Kolejny, w 2016 r. wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno, a następny w 2017 r. znów Solaris. W ciągu ostatnich lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów – w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 z elektrycznym i 35 gazowych. Obecnie stolica inwestuje tylko w tabor nisko- lub zeroemisyjny – latem 2018 r. podpisano umowę na dostawy 80 autobusów gazowych CNG (z opcją rozszerzenia do 110 sztuk). Pojazdy z tego kontraktu pojawią się w Warszawie już w marcu tego roku.

Ładowarki do autobusów

Jak podaje UM, dodatkowym przedsięwzięciem będzie budowa sieci pantografowych ładowarek ulicznych na pętlach autobusowych w dwudziestu punktach Warszawy. Pierwsza z nich działa przy u. Spartańskiej dla linii 222. Kolejne urządzenia wkrótce zostaną uruchomione przy ul. Konwiktorskiej, a w przygotowaniu są punkty ładowania na Nowodworach, Szczęśliwcach i w Wilanowie. W tej ostatniej lokalizacji stanie aż sześć urządzeń.

Na podstawie informacji nadesłanej przez UM Warszawy

fot. UM Warszawy

partner merytoryczny

 

reklama