Elektrobusy dla Katowic

Elektrobusy dla Katowic

12 sierpnia w siedzibie Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Katowicach (PKM) podpisano umowę pomiędzy przewoźnikiem a firmą Solaris Bus & Coach. Obejmuje ona dostawę pięciu elektrobusów Solaris Urbino 12 electric. Jak zaznacza Solaris Bus & Coach, kontrakt ten jest jednocześnie jubileuszowym, setnym zleceniem na dostawę przez producenta z Bolechowa pojazdów bateryjnych.

Solaris Bus & Coach dostarczy kolejne elektrobusy dla Katowic

Zamówione elektrobusy nie będą pierwszymi autobusami elektrycznymi w Katowicach, bowiem na początku roku firma dostarczyła do PKM-u pięć przegubowych Urbino 18 electric. Producent elektrycznych pojazdów przypomina też, że wcześniej w Katowicach pojawiły się dwa Urbino 8,9 LE electric, czyli elektryczne autobusy do poboru krwi, zamówione przez Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa. Zgodnie z założeniami podpisanej 12 sierpnia umowy, proekologiczne Solarisy zostaną dostarczone do zamawiającego w ciągu 350 dni od daty jej podpisania, a całkowita wartość kontraktu przekroczyła 15 mln zł.

Elektrobusy dla PKM-u napędzane będą centralnie montowanym silnikiem trakcyjnym o mocy 160 kW. Za magazynowanie energii potrzebnej do napędzania pojazdów odpowiedzialny będzie zestaw baterii typu Solaris High Energy o całkowitej pojemności 250 kWh. Ich ładowanie odbywać się będzie poprzez złącze plug-in oraz tzw. pantograf odwrócony – na dachu pojazdów znajdą się odbieraki mocy, na które podczas ładowania opuszczany będzie pantograf na stałe zamontowany na maszcie ładowarki stacjonarnej.

Autobusy jednorazowo zapewnią podróż przynajmniej 80 pasażerom, dla 26 z nich przewidziano miejsca siedzące. Efektywną wymianę pasażerską zapewnią drzwi wejściowe w układzie 2+2+2. Wnętrze pojazdów zaprojektowano z troską o zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu.

Jubileuszowy kontrakt na elektrobusy dla Katowic

Podpoznański producent jest obecnie w trakcie realizacji innego zamówienia złożonego przez PKM w Katowicach, obejmującego dostawę 25 jednoczłonowych autobusów miejskich Solaris Urbino 12 napędzanych spełniającymi normy emisji silnikami diesla. Po jej zakończeniu, liczba pojazdów wyprodukowanych w Bolechowie, znajdujących się we flocie śląskiego przewoźnika przekroczy 150 sztuk, czyli ponad połowę całego taboru.

Firma podkreśla przy tym, że podpisany w poniedziałek kontrakt jest szczególny, jest on bowiem jubileuszowy, setny kontrakt podpisany przez producenta z Bolechowa na dostawę autobusów elektrycznych. Do tej pory, od momentu dostarczenia pierwszego elektrobusu do klienta z Klagenfurtu w Austrii w 2013 r., Solaris dostarczył lub pozyskał zamówienia na ponad 700 pojazdów z rodziny Urbino electric. Można je spotkać na ulicach 17 europejskich państw w kilkudziesięciu miastach.

Od 240 do ok 3500 autobusów elektrycznych w Europie

Przy okazji warto zaznaczyć, że wg firmy Solaris, europejska flota liczy dziś ok. 3500 autobusów elektrycznych, ale 5 lat temu liczba ta wynosiła tylko 240 pojazdów. To niemal 15-krotny wzrost! Z pewnością do rosnącego zapotrzebowania na bezemisyjne pojazdy przyczynia się polityka Unii Europejskiej – zaznacza Solaris i dodaje, że Parlament Europejski pod koniec 2018 r. wyznaczył cel, aby w 2025 r. aż 50% nowych autobusów miejskich stanowiły elektrobusy, w 2030 r. zaś udział ten powinien wzrosnąć do 75%.

Na podstawie informacji nadesłanych przez Solaris Bus & Coach

fot. Solaris Bus & Coach

reklama

 

reklama