dwa samochody elektryczne

Dwa samochody elektryczne dla Katowic

Katowice są liderem w zakresie elektromobilności, to innowacyjne podejście jest doceniane z wielu względów – także ekologicznych – zapewnia Urząd Miasta Katowice (UM).

Kolejnym krokiem na drodze do elektromobilności ma być uzupełnienie miejskiej floty o kolejne pojazdy elektryczne. Wczoraj ogłoszono przetarg na zakup dwóch samochodów z napędem elektrycznym.

Przetarg na dwa samochody elektryczne

Warto podkreślić, że jako jedno z pierwszych miast pierwszy samochód elektryczny zakupiliśmy już w 2012 roku, uznaliśmy wtedy, że warto wykonać taki krok. Dzisiaj już wiemy, że elektryczne pojazdy odgrywają coraz większą rolę w naszym życiu. Biorąc pod uwagę ustawę o elektromobilności, która będzie nakładała na samorządy obowiązek posiadania 30% floty elektrycznej, zdecydowaliśmy się na zakup dwóch kolejnych pojazdów z takim napędem – mówi Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta.

Wczoraj ogłoszono przetarg na dostawę dwóch samochodów osobowych o napędzie w pełni elektrycznym, które będą wykorzystywane na potrzeby katowickiego magistratu. Zainteresowane oferty podmioty mogą składać do 11 września br. W kryteriach przetargowych określono, że w ocenie oferty 60% stanowić będzie cena, a po 20% – czas dostawy i gwarancja na pojemność akumulatora trakcyjnego.

Przy okazji UM przypomina, że działania na rzecz rozwoju elektromobilności w Katowicach sięgają 2010 r., kiedy miasto zostało partnerem międzynarodowego projektu pn. „Elektryczne Pojazdy w Miejskiej Europie w ramach programu URBACT II”. Powstał wówczas Lokalny Plan Działania, którego efektem był zakup elektrycznego samochodu służącego do celów promocyjnych, a także opracowanie karty pojazdu elektrycznego dla mieszkańców Katowic i testowanie autobusów z alternatywnymi napędami.

W ubiegłym roku postanowiliśmy, jako pierwsze miasto w Polsce, przeprowadzić kompleksowe postępowanie na dzierżawę nieruchomości pod lokalizację 61 punktów ładowania, czyli 30 stacji ładowania. Pierwsze trzy ładowarki dla pojazdów osobowych zamontowane zostały już przy ul. Góreckiego, a do lutego 2020 r. na terenie miasta powstanie łącznie około 115 punktów ładowania – dodaje rzecznik.

Autobusy elektryczne w Katowicach

Magistrat wskazuje przy tym, że w zakresie autobusów realizowany jest osobny projekt. Podjęta została decyzja o zabezpieczeniu terenu na czterech budowanych centrach przesiadkowych pod przyszłą lokalizację stacji ultraszybkiego ładowania dla transportu publicznego. Rozpoczęcie prac związanych z budową ładowarek pantografowych uzależnione jest m.in. od powodzenia projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) na budowę polskiego autobusu elektrycznego w ramach programu „Bezemisyjny Transport Publiczny”. W myśl tego projektu oraz podpisanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię porozumienia z NCBiR, na drogi Metropolii może wyjechać nawet 300 autobusów elektrycznych. Wówczas zasadne i konieczne będzie wybudowanie ultraszybkich stacji ładowania na trasach kursowania e-busów. Ładowarka dla autobusów już dzisiaj działa także w bazie PKM Katowice, który w swojej flocie dysponuje pięcioma autobusami elektrycznymi, a zakup kolejnych 15 chce zrealizować do końca 2020 r.

Na podstawie informacji nadesłanej przez UM Katowice

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

partner merytoryczny

 

reklama

partner medialny