Drugi szkolny autobus elektryczny

Drugi szkolny autobus elektryczny przekazany gminie Gręboszów

Drugi szkolny autobus elektryczny w Polsce został dostarczony na miejsce – informuje Solaris Bus & Coach i dodaje, że od kilku dni gmina Gręboszów może pochwalić się Solarisem Urbino 12 electric dostosowanym do przewozu uczniów, zarówno po drogach miejskich, jak i lokalnych. Zakup proekologicznego pojazdu został dofinansowany przez Narodowy Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), w ramach programu „Kangur – bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”.

Drugi szkolny autobus elektryczny dofinansowany w ramach programu „Kangur”

Jak przypomina producent autobusów, program „Kangur” to fundusz utworzony w ramach Systemu Zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme), dzięki któremu miejscowości w Polsce mogą otrzymać dofinansowanie na zakupu bateryjnych autobusów szkolnych. Wsparcie finansowe otrzymała wspomniana gmina Gręboszów, do której w ostatnich dniach firma Solaris dostarczyła elektrycznego „gimbusa”. To drugi szkolny autobus elektryczny w Polsce i jeden z nielicznych szkolnych e-busów tej klasy, jakie można spotkać na europejskich drogach.

W co wyposażony jest drugi szkolny autobus elektryczny?

Urbino 12 electric w pomarańczowych barwach zostało zaopatrzone w tablice informujące o przewozie dzieci, znajdujące się na przedniej i tylnej ścianie pojazdu. Dostęp na pokład umożliwiają dwa wejścia w układzie 2-2-0, których otwarciu towarzyszy sygnał akustyczny. Dodatkowo z tyłu autobusu, na dachu, zamontowane zostały pomarańczowe świetlne „koguty”, zapalające się automatycznie przy otwarciu drzwi. W pojeździe znajduje się 41 miejsc siedzących, z których każde posiada pasy bezpieczeństwa – wylicza producent pojazdu i dodaje, że autobus jest w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Przy drugich drzwiach przewidziano rampę ułatwiającą wjazd na pokład, a po zdemontowaniu podestu naprzeciw drzwi możliwy jest przewóz wózka inwalidzkiego, pozostawiając w pojeździe do dyspozycji 37 miejsc siedzących. Podróżujący będą mieć możliwość naładowania swoich urządzeń elektrycznych dzięki podwójnym gniazdom USB zamontowanym na ścianach bocznych autobusu. Ponadto komfortową podróż zapewni klimatyzacja z potencjometrem umożliwiającym ręczne zaprogramowanie temperatury w przestrzeni pasażerskiej oraz kabinie kierowcy. Elektryczny „gimbus” zaopatrzono w system monitoringu z możliwością nadawania komunikatów głosowych wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Zamontowany został również automatyczny dozownik do płynu dezynfekującego.

Drugi szkolny autobus elektryczny – zerowa emisja spalin

Dzięki elektrycznemu napędowi, autobus nie będzie emitował do otoczenia żadnych szkodliwych spalin – zaznacza producent i dodaje, że w autobusie zastosowano baterie Solaris High Energy+ o łącznej pojemności niemal 240 kWh. Z kolei za napęd odpowiada oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy. Autobus będzie ładowany za pomocą mobilnej ładowarki o mocy 40 kW, która była częścią zamówienia.

Solaris zaznacza, że wsparcie NFOŚiGW na zakup elektrycznych „gimbusów” otrzymały cztery gminy. Trzy z nich zdecydowały się na wybór w przetargu zeroemisyjnych autobusów Solarisa. Zakupiony przez Gminę Gręboszów autobus szkolny jest drugim, dostarczonym przez producenta, elektrycznym pojazdem w specyfikacji dostosowanej do przewozów dzieci i młodzieży szkolnej. Pierwszy taki autobus szkolny jeździ już po drogach gminy Godzianów, a trzeci zostanie dostarczony pod koniec br. do gminy Bielany.

Na podstawie www.solarisbus.com

fot. Solaris Bus & Coach

 

reklama