Na dostawę autobusów

Przetargi na dostawę autobusów i tzw. retrofit baterii

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Krakowie (MPK) otworzyło oferty w dwóch postępowaniach przetargowych. Chodzi o dostawę autobusów w formie leasingu – 45 nowych pojazdów. Drugie postępowanie obejmuje tzw. retrofit baterii – modyfikacji baterii elektrycznych w 20 autobusach marki Solaris z 2017 r.

Oferty na dostawę autobusów – kto je złożył?

W przetargu na dostawę 45 autobusów w formie leasingu oferty złożyły dwa konsorcja. Firma Huta Stalowa Wola Oddział Autosan w Sanoku wraz z Millennium Leasing przedstawiła ofertę na dostawę ośmiu autobusów midi o długości ok. 9 m napędzanymi silnikami spalinowymi. Wartość zamówienia opiewa na niespełna 17,8 mln zł brutto.

Natomiast firma Solaris Bus & Coach wraz z Millennium Leasing przedstawiła dwie oferty. Jedna na dostawę 25 autobusów hybrydowych o długości ok. 12 m, przeznaczonych przede wszystkim do obsługi linii miejskich. Jej wysokości opiewa na nieco ponad 66,3 mln zł brutto. Druga z ofert tego konsorcjum dotyczy dostawy 12 autobusów hybrydowych o długości 12 m. Byłyby one przeznaczone głównie do obsługi linii aglomeracyjnych. Wysokość oferty to niespełna 31,75 mln zł brutto.

Oferty poddane zostaną weryfikacji. Jak informuje MPK, przetarg na nowe autobusy wynika z potrzeby zwiększenia liczby pojazdów we flocie MPK potrzebnych do obsługi systematycznie powiększającej się siatki połączeń w Krakowie oraz w aglomeracji. Jednoczenie inwestycja w nowy tabor pozwoli na wycofanie z floty krakowskiego przewoźnika najstarszych autobusów.

Można również składać oferty na retrofit baterii

W MPK zostały również otwarte oferty w przetargu dotyczącym przeprowadzenia tzw. retrofitu baterii. Chodzi o modyfikacje, których celem jest podniesienie parametrów baterii elektrycznych w 20 autobusach marki Solaris z 2017 r. (17 autobusów o długości 12 m i trzy przegubowe).

W tym postępowaniu ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach z ceną ponad 14,2 mln zł brutto. Drugim oferentem jest Ennovation Technology ceną przekraczającą 12,1mln zł brutto.

Oferty te również poddane zostaną weryfikacji. Autobusy, których dotyczy ten przetarg są eksploatowane przez MPK od siedmiu lat. Pojemność baterii, w które zostały wyposażone, z czasem uległa zmniejszeniu. Nastąpił także znaczy rozwój technologii bateryjnej i dzisiaj jest ona znacznie wydajniejsza niż jeszcze kilka lat temu. Po wymianie baterii, zasięg autobusów elektrycznych na jednym ładowaniu ma wynieść co najmniej 150 km. Podmiot, który zdobędzie zamówienie będzie miał za zadanie wprowadzić rozwiązania technologiczne pozwalające na osiągnięcie wyższych parametrów użytkowych baterii. Chodzi o zdolności magazynowania energii elektrycznej. Mają one być na poziomie co najmniej 210 kWh dla autobusu Solaris U12E i co najmniej 280 kWh dla autobusu Solaris U18E. Wykonawca będzie też musiał przeprowadzić m.in. montaż dodatkowej niezbędnej instalacji elektrycznej niskiego i wysokiego napięcia oraz aktualizację oprogramowania zarządzania procesem ładowania. Ma to uwzględniać dwa rodzaje ładowania baterii – przez wtyczkę i pantograf (ładowanie wolne i szybkie).

Retrofit baterii został zaplanowany na najbliższe cztery lata. Wykonawca będzie miał maksymalnie sześć tygodni na prace przy jednym autobusie (poza pierwszym autobusem, na który przewidziano 12 tygodni). Gwarancja na wykonane prace wyniesie 3 lata.

Krakowski przewoźnik podkreślił, że planuje również budowę nowych stacji do szybkiego ładowania autobusów elektrycznych, które będą zlokalizowane w różnych punktach miasta.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. MPK w Krakowie

Partner Portalu

Partner Portalu