zakup elektrycznego samochodu

Dofinansowanie na zakup elektrycznego samochodu – nowe programy wsparcia

Ministerstwo Klimatu oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przygotowały trzy nowe programy dotyczące elektromobilności, skierowane do różnych beneficjentów, które przewidują wsparcie na zakup elektrycznego samochodu. Jak podaje NFOŚiGW, wartość programów opiewa na łączną kwotę wynoszącą blisko 150 mln zł. Nabór wniosków do programów „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber” rozpocznie się 26 czerwca br.

Jak podkreślił Michał Kurtyka, minister klimatu, to kompleksowe wsparcie pomoże m.in. poprawić jakość powietrza, ograniczyć emisję CO2, a także obniżyć poziom hałasu oraz zużycie energii i paliw w transporcie. – Trwająca epidemia COVID-19 wymaga od nas rozpoczęcia poszukiwania takich rozwiązań, które pozwolą pobudzić gospodarkę. Mamy ambicje, by ożywienie gospodarcze wytyczało nowe ścieżki rozwoju i wzrostu, „zielonego” wzrostu, stąd tak duże wsparcie dla rozwoju elektromobilności. Szacujemy, że całkowity wpływ trzech naszych nowych programów na polską gospodarkę to ok. 700 mln zł – powiedział minister Kurtyka.

Zakup elektrycznego samochodu – trzy programy Ministerstwa Klimatu i NFOŚiGW

Narodowy Fundusz przypomina, że „Zielony samochód”, „eVAN” i „Koliber” stanowią część większego Planu Zielonych Inwestycji, który oferuje w 2020 r. całkowity dostępny budżet dofinansowania w wysokości ok. 7,8 mld zł, a całkowity wpływ tych programów na gospodarkę to ponad 22 mld zł. – W Ministerstwie Klimatu chcemy tworzyć warunki i różnego rodzaju zachęty do jeszcze szybszego rozwoju tego obszaru, dlatego m.in. przygotowaliśmy ułatwienia w zakresie finansowego wsparcia zakupu pojazdów elektrycznych przez osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa – zaznaczył Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu.

Najwięcej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dopłaci do zakupu elektrycznych aut dostawczych (do 70 tys. zł) oraz taksówek (do 25 tys. zł), co przyniesie największy efekt ekologiczny, gdyż te auta mają największe przebiegi roczne. Narodowy Fundusz w piątek, 26 czerwca rozpocznie przyjmowanie wniosków od przedsiębiorców oraz osób fizycznych – wyłącznie w formie elektronicznej – zapowiedział Artur Lorkowski wiceprezes NFOŚiGW.

„Zielony samochód” – zakup elektrycznego samochodu osobowego z dofinansowaniem

Jak podaje NFOŚiGW, celem programu „Zielony samochód” jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza przez wsparcie zakupu pojazdów o wyłącznie elektrycznym napędzie, wykorzystywanych do celów prywatnych. Do rozdysponowania na zakup elektrycznego samochodu osobowego jest 37,5 mln zł ze środków NFOŚiGW. Osoby fizyczne mają szansę na dotacje w wysokości do 18750 zł, przy czym wysokość wsparcia nie może wynieść więcej niż 15% kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 maja 2020 r. Jest jeszcze jeden ważny warunek: cena nabycia pojazdu elektrycznego nie może przekroczyć 125 tys. zł. Budżet nowego programu ma pozwolić na dofinansowanie zakupu 2 tys. elektrycznych aut.

„eVAN” – zakup elektrycznego samochodu dostawczego

Program „eVAN” – to 70 mln zł, które trafią do kieszeni przedsiębiorców zdecydowanych na zakup elektrycznych samochodów dostawczych (kategoria N1). W sumie będzie można dofinansować tysiąc takich inwestycji. Przewidziano dotacje w wysokości do 30% kosztów kwalifikowanych (do 70 tys. zł) na zakup/leasing pojazdów elektrycznych. Wsparcie można również pozyskać na nabycie punktu ładowania o mocy do 22kW. Jego wysokość nie może przekroczyć 5 tys. zł i 50% kosztów kwalifikowanych, które zostaną poniesione po 1 stycznia 2020 r.

„Koliber”, czyli zakup elektrycznego samochodu – taxi dobre dla klimatu

Na program „Koliber” zarezerwowano 40 mln zł wsparcia na zakup bądź leasing tysiąca elektrycznych taksówek (kategoria M1) oraz tysiąca ładowarek domowych typu wall box. Pilotaż skierowany jest do mikro-, małych lub średnich przedsiębiorców, posiadających licencję na przewóz osób w transporcie drogowym. Wnioskodawcy mogą ubiegać się o dotację w wysokości do 20% kosztów kwalifikowanych (maksymalnie do 25 tys. zł, przy maksymalnym koszcie kwalifikowanym zakupu i montażu punktu ładowania 150 tys. zł) lub pożyczkę. Okres kwalifikowalności kosztów liczy się od 1 stycznia 2020 r.

Na podstawie nfosigw.gov.pl

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

reklama

 

partner merytoryczny