drugie życie wyeksploatowanym bateriom

Dadzą drugie życie wyeksploatowanym bateriom

Grupa TAURON poinformowała, że rozpoczęła prace nad prototypowymi magazynami energii. Przy ich budowie firmy realizujące projekt dadzą drugie życie wyeksploatowanym bateriom. Projekt Second Life ESS (ang. Energy Storage System) powstaje przy wsparciu konsorcjum spółek Solaris Bus & Coach i Impact Clean Power Technology.

Dadzą drugie życie wyeksploatowanym bateriom jako magazynom energii

W ramach projektu TAURON chce dać drugie życie wyeksploatowanym bateriom z autobusów elektrycznych. Celem projektu jest ponowne wykorzystanie ogniw litowo-jonowych, używanych wcześniej w pojazdach transportu miejskiego. Choć z biegiem czasu akumulatory nie są już wystarczające do zasilania pojazdów, mogą jeszcze przez wiele lat pracować jako stacjonarne magazyny energii. Dzięki temu zamiast do utylizacji, trafią do ponownego użytku – przekonuje grupa energetyczna.

Magazyny budowane z wykorzystaniem ogniw będą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej. Łączą bowiem wytwarzanie energii w lokalnych mikroźródłach prosumenckich lub małych źródłach fotowoltaicznych z jej przechowywaniem i dostarczaniem do końcowego odbiorcy. Co ważne, lokalne, rozproszone bateryjne magazyny energii mogą być elementem stabilizującym pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE nieustannie rośnie. Bateryjne magazyny energii elektrycznej (EES) wspierać mogą rozwój elektromobilności i klastrów energii oraz wpływają na jakość dostarczanej energii elektrycznej – wyjaśnia Jerzy Topolski, wiceprezes TAURON Polska Energia ds. zarządzania majątkiem.

W ramach projektu dadzą drugie życie wyeksploatowanym bateriom

W ramach projektu Second Life producent autobusów z podpoznańskiego Bolechowa przekaże na potrzeby budowy magazynu baterie o łącznej pojemności energii 160 kWh. Wcześniej akumulatory były wykorzystywane w jednym z autobusów elektrycznych PKM Jaworzno.

Baterie wraz z upływem czasu i w wyniku eksploatacji tracą część swojej pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80%. Wciąż może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. Stąd idea projektu drugiego życia baterii, którą będziemy wspólnie realizować z firmami TAURON oraz Impact – mówi Łukasz Chełchowski, dyrektor biura rozwoju Solarisa.

Drugie życie wyeksploatowanym bateriom spożytkują nadwyżki energii z fotowoltaiki

Pomyślny wynik badań otwiera drogę do poszerzenia oferty produktowej spółek Grupy TAURON, m.in. o rozwiązanie oferowane dla klientów korzystających z odnawialnych źródeł energii (OZE), takich jak panele fotowoltaiczne. Nadwyżki wyprodukowanej przez panele energii z powodzeniem mogą być magazynowane i z czasem zostać wykorzystane przez użytkownika – zaznacza firma energetyczna.

Kolejnym miejscem zastosowania tego typu rozwiązań mogą być ładowarki samochodów elektrycznych czy też jako element inteligentnej infrastruktury energetycznej użytkownika biznesowego (np. jako zasilanie uzupełniające lub awaryjne) lub w zakresie rozwiązań sieciowych wspierając operatora systemu dystrybucyjnego (OSD).

Second Life jest projektem badawczym, realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, a zakończenie prac, w ramach których ma powstać prototypowy magazyn energii, zaplanowano na jesień 2022 r.

Na podstawie media.tauron.pl

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

 

reklama

partner merytoryczny