Więcej firm korzysta z fotowoltaiki

Coraz więcej firm korzysta z fotowoltaiki

Rośnie zainteresowanie biznesu fotowoltaiką – zaznacza spółka Stilo Energy i dodaje, że aż 25% mocy przez nią zainstalowanej to panele na dachach i gruntach należących do firm. Według spółki, przedsiębiorcy cenią możliwość łatwej rozbudowy instalacji, którą daje stosowana przez Stilo Energy technologia oparta o mikrofalowniki, a inwestycje finansowane są leasingiem.

Więcej firm korzysta z fotowoltaiki – boom od połowy 2019 r.

Dla biznesu panele fotowoltaiczne to przede wszystkim oszczędności na opłatach za prąd. – Boom na instalacje nastąpił w połowie ubiegłego roku, kiedy przedsiębiorcy zaczęli otrzymywać rachunki za energię elektryczną z wyższymi stawkami. Okres zwrotu z inwestycji skrócił się wówczas z ok. 8 lat do 4 lat i kilku miesięcy. Drugi istotny bodziec to poszerzenie definicji prosumenta, którym teraz może być mały lub średni przedsiębiorca, zakładający instalacje poniżej 50 kW. Wcześniej mogła być to tylko osoba fizyczna z instalacją do 10 kW – mówi Mirosław Bieliński, prezes Stilo Energy.

Instalacja poniżej 50 kW może być wykonana szybko, bez trwających miesiącami formalności. Inaczej jest powyżej 50 kW. Tu potrzebne jest pozwolenie na budowę – zaznacza spółka.

Czasem firmy zamawiają panele na kilka hal czy budynków. Wówczas mogą zamontować panele po 50 kW na każdej hali, jeśli każda z tych hal posiada własne oddzielne przyłącze (licznik) energetyczne – zwraca uwagę Mirosław Bieliński.

Firmy testują możliwości i opłacalność i korzystają z leasingu

Jeszcze innym modelem jest montaż najpierw 50 kW przez firmę, a potem, mając w perspektywie rozbudowę instalacji, kompletowanie dokumentów, w tym wystąpienie do operatorów sieci energetycznej o wydanie pozwolenia na przekroczenie 50KW. – Nasza technologia oparta o mikrofalowniki pozwala na rozbudowę instalacji i kolejne panele bez kosztownej wymiany głównego elementu – inwertera. Jest prostsza i tańsza dla przedsiębiorcy. Co więcej, w przypadku zainstalowania paneli o różnych mocach, każdy z nich będzie wykorzystywał swoje możliwości w pełni. Oznacza to od kilku do kilkunastu procent więcej produkowanej energii niż w klasycznej instalacji z falownikiem stringowym (centralnym) – dodaje prezes Stilo Energy.

Przeciętna wartość inwestycji dokonywanej przez biznes to ok. 155-190 tys. zł netto za 50 kW mocy instalacji, w zależności od typu dachu i miejsca posadowienia elektrowni. Można to porównać do ceny dwóch nowych samochodów osobowych ze średniej półki – zaznacza spółka i dodaje, że najczęściej wybieraną formą finansowania tego typu inwestycji jest leasing, dostępny u coraz większej liczby instytucji finansowych.

Współpracujemy z sześcioma instytucjami finansowymi. Zainteresowanie jest coraz większe, ponieważ rata leasingowa potrafi kształtować się z na poziomie zbliżonym do wartości energii wyprodukowanej samodzielnie, a przez to nie zakupionej. Spłaciwszy leasing w ciągu np. 5 lat, przedsiębiorca w kolejnych latach ma energię za darmo – mówi prezes Bieliński.

Więcej firm korzysta z fotowoltaiki – inwestują hotele, pensjonaty, producenci mebli

Wśród klientów Stilo Energy dominują hotele i pensjonaty, ale nie brak i innych firm – producentów mebli czy przetwórni spożywczych – wylicza spółka. Ważnym segmentem klientów, który deklaruje duże zainteresowanie fotowoltaiką, są spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. – Dzięki zastosowaniu mikrofalowników można wykonywać instalacje dla zaspokojenia potrzeb na energię elektryczną części wspólnych tych obiektów lub z łatwością dedykować po kilka czy kilkanaście paneli ze wspólnego dachu dla każdego lokalu bez montowania tam urządzeń falowników tradycyjnych – mówi Krzysztof Koronkiewicz, odpowiedzialny za sektor klientów biznesowych w Stilo Energy.

Z szansy na obniżenie kosztów energii elektrycznej chce korzystać coraz więcej właścicieli budynków. – Liczy się jednak nie tylko aspekt ekonomiczny, choć ten jest dominujący. Coraz więcej globalnych firm wymaga od swoich polskich dostawców poświadczenia, iż korzystają z zielonej energii. Dla części przedsiębiorców jest to też wyraz spójności z wartościami marki. Hasło „Jestem eko” brzmi wiarygodniej, gdy potwierdza to instalacja fotowoltaiczna na dachu zbudowana z nowoczesnych i wydajnych komponentów – dodaje Krzysztof Koronkiewicz.

Na podstawie news.inntu.pl

fot. Stilo Energy

reklama

 

reklama

partner medialny