bolid na wodór

Bolid na wodór z AGH

Lekki, wytrzymały i energooszczędny – to cechy bolidu zasilanego ogniwem wodorowym skonstruowanego przez studentów Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie (AGH). Pojazd Hydrive 1 to kolejne proekologiczne przedsięwzięcie kół naukowych w AGH.

Bolid na wodór, czyli pojazd zasilany proekologicznym źródłem energii

Jak zaznacza AGH, sercem najnowszego bolidu studentów AGH, czyniącym go wyjątkowym na tle innych projektów, jest wodorowe ogniwo paliwowe. Silnik elektryczny, zasilany ogniwem wodorowym, jest dzięki temu nowoczesnym i proekologicznym źródłem energii. Ogniwo nie emituje żadnych zanieczyszczeń przy spalaniu wodoru, a jedynym produktem ubocznym powstającym podczas procesu jest woda.

Poza tym bolid na wodór jest bardzo lekki – waży ok. 30 kg przy 320 cm długości i 75 cm szerokości. Efekt taki udało się osiągnąć dzięki pokryciu karoserii laminatem na bazie włókien węglowych. Skutkuje to znacznym obniżeniem masy w porównaniu z konstrukcjami metalowymi, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej wytrzymałości pojazdu. Bolid ma budowę modułową, a jego poszczególne elementy zostały wykonane z lekkich i wytrzymałych stopów aluminium. Z kolei kierownica pojazdu wykonana została w technice druku 3D – tłumaczy AGH.

Bolid na wodór z AGH – większe prędkości przy mniejszym zużyciu paliwa

Konstrukcja pokryta lakierem o niskim współczynniku tarcia w połączeniu z opływowym kształtem karoserii zapewnia minimalną siłę oporu powietrza. Dzięki temu pojazd może rozwijać większe prędkości przy mniejszym zużyciu paliwa. Maksymalna zakładana prędkość konstrukcji to 41 km/h. Oryginalny jest również pomysł studentów dotyczący silnika indukcyjnego. Wyróżnia się on zdolnością hamowania rekuperacyjnego, dzięki któremu podczas zwalniania maszyna nie traci zgromadzonej energii, lecz przekształca ją w energię elektryczną – informuje AGH.

Bolid na wodór

Bolid został skonstruowany przez członków Studenckiego Koła Naukowego Konstruktorów MechaniCAD, działającego na Wydziale Inżynierii Mechanicznej i Robotyki AGH. Celem zespołu z AGH jest nie tylko doskonalenie swoich umiejętności, ale też popularyzowanie wiedzy na temat proekologicznych rozwiązań w transporcie oraz wskazanie realnej alternatywy dla powszechnie stosowanych obecnie napędów spalinowych – podkreśla uczelnia.

Hydrive 1 – bolid na wodór przygotowywany na zawody Shell Eco-marathon

Bolid Hydrive 1 powstawał od zeszłego roku z myślą o starcie w międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon, jednych z najbardziej innowacyjnych konkursów dla młodych konstruktorów. Studenckie zespoły z całego świata stają przed wyzwaniem zbudowania i przetestowania pojazdów możliwie najbardziej sprawnych pod względem energetycznym. Co roku w konkursie bierze udział ponad 200 drużyn studenckich z całego świata. Zespół z AGH wystartuje w kategorii Prototype, w której najważniejsze jest osiągnięcie maksymalnej wydajności pojazdu. Tegoroczna edycja z powodu pandemii została jednak przełożona na 2021 r.

Szczegółowe informacje dotyczące najnowszej konstrukcji studentów z AGH dostępne są na stronie internetowej www.hydrive.agh.edu.pl.

Na podstawie informacji nadesłanej przez AGH

fot. 2 x Wojciech Kobylański, Shoot Shoot

reklama

 

partner merytoryczny