stacje ładowania pojazdów elektrycznych

Będą nowe stacje ładowania pojazdów elektrycznych w Gdańsku

W Gdańsku pojawiają się kolejne ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych – zapowiada Urząd Miejski w Gdańsku (UM). Docelowo, w 64 lokalizacjach, powstanie 138 punktów ładowania średniej mocy (22 kW).

Stacje ładowania pojazdów elektrycznych zgodnie z ustawą o elektromobilności

Zgodnie z przepisami Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych w Gdańsku powinno funkcjonować 210 ogólnodostępnych punktów ładowania. W ramach wypełnienia warunków wynikających z ustawy przygotowano plan budowy, zgodnie z którym powstaną ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych, które wybudowane zostaną przez operatora systemu dystrybucyjnego – w tym wypadku będzie to Energa–Operator. Inwestor planuje wybudowanie założonej liczby stacji ładowania do końca maja br. – zaznaczył gdański magistrat.

Plan dla Gdańska przygotowano na podstawie gęstości zaludnienia (tzw. mapa ciepła), odległości stacji transformatorowych, dostępu do gruntów w dyspozycji gminy np. w pasie drogowym lub na innej ogólnodostępnej działce, czy rozmieszczenia istniejących już ogólnodostępnych stacji ładowania – tłumaczy UM. Magistrat zaznacza, że z punktu widzenia miasta i przyszłych użytkowników pożądane też były lokalizacje wymuszające naturalną rotację pojazdów, np. przy punktach użyteczności publicznej, takich jak urzędy, przychodnie i szpitale, a także muzea i teatry itp. Chodzi o zapobieganie sytuacji długotrwałego postoju przez jeden pojazd, przez co infrastruktura ładowania byłaby „zablokowana” dla pozostałych użytkowników – wyjaśnia UM.

Łącznie 138 punktów ładowania pojazdów elektrycznych

W toku konsultacji społecznych, które odbyły się w dniach 15 kwietnia – 29 maja 2020 r. wybrano 64 spośród 81 lokalizacji. Powstanie w nich łącznie 138 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Najwięcej, bo aż po siedem nowych stacji ładowania będzie w Śródmieściu i na Chełmie. W większości lokalizacji pojawi się jeden wolnostojący słupek z dwoma gniazdami ładującymi oraz dwoma miejscami postojowymi, których wymiary będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Miejsca postojowe, będące integralną częścią stacji ładowania, przeznaczone będą wyłącznie dla samochodów elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in na czas ładowania – podkreśla UM.

Po wybudowaniu kolejnych stacji ładowania, Energa–Operator będzie sukcesywnie zgłaszać je do uzgodnienia do Urzędu Dozoru Technicznego i przekazywać docelowemu operatorowi, czyli spółce Energa-Obrót. Na tym etapie nie jest jeszcze znana stawka za ładowanie pojazdu – dodaje magistrat.

Na podstawie media.gdansk.pl

fot. UM w Gdańsku

 

reklama