Stacje ładowania „elektryków”

Będą kolejne stacje ładowania „elektryków”

Będą kolejne stacje ładowania „elektryków”, zarówno autobusów, jak i samochodów osobowych. I tak firma EKOENERGETYKA – Polska została wybrana w przetargu na dostawę i montaż trzech stacji ładowania autobusów elektrycznych. Zgodnie ze złożoną ofertą koszt zadania ma wynieść nieco ponad 3,5 mln zł brutto – poinformowała spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie (SIM). Z kolei firma GreenWay Polska (GWP) donosi, że wybuduje, a potem będzie operatorem kolejnych dziesięciu ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych, które zlokalizowane będą przy drogach szybkiego ruchu.

Stacje ładowania „elektryków” zamontują w Szczecinie

Jak wskazuje SIM, szczecińskie zamówienie obejmuje m.in.: dostawę trzech sztuk fabrycznie nowych ładowarek szybkich pantografowych o znamionowej mocy wyjściowej 400 kW, wraz z konstrukcją nośną kaptura ładowarki do ładowania baterii trakcyjnych autobusów miejskich niskopodłogowych. Oferta obejmuje także dostawę trzech nowych abonenckich stacji transformatorowych i systemu telemetrycznego. Elementem przedsięwzięcia ma być także przeszkolenie teoretyczne i praktyczne osób w zakresie obsługi ładowarek i systemu telemetrycznego. Ostatnim elementem zamówienia jest wykonanie infrastruktury drogowej i towarzyszącej w miejscu montażu.

Ładowarki zostaną zainstalowane na ul. Kołłątaja, Kolumba i Owocowej. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w terminie sześciu miesięcy od dnia podpisania umowy – dodaje spółka SIM, która będzie sprawowała nadzór nad realizacją zadania.

Kolejne stacje ładowania „elektryków” przy autostradzie i ekspresówkach

Natomiast GWP wybuduje, a potem będzie operatorem dziesięciu ogólnodostępnych stacji ładowania samochodów elektrycznych, które będą zlokalizowane przy autostradzie A4 i przy ekspresówkach S7 i S3. Nowe urządzenia staną na terenie miejsc odpoczynku podróżnych (MOP) w lokalizacjach wyłonionych w przetargu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Pierwsze ładowarki mają zostać zainstalowane i oddane kierowcom do użytku w przyszłym roku.

W wyniku zakończonego w kwietniu przetargu spółka będzie dzierżawić fragmenty nieruchomości, na których znajdują się MOP-y i tam odpłatnie będzie świadczyć usługi ładowania samochodów elektrycznych.

Ładowarki przy MOP-ach to konieczność, bo kierowcy elektryków, tak samo jak kierowcy „zwykłych” aut, muszą mieć możliwość naładowania auta w podróży na długim dystansie – komentuje Rafał Czyżewski, prezes GWP.

Ładowarki GreenWay zostaną zainstalowane przy autostradzie A4 na MOP-ach Podłęże, Zakrzów, Jawornik, Jastrząbka, Młyniska i Budy. Z kolei przy drodze ekspresowej S3 kolejne stacje ładowania „elektryków” powstaną na MOP-ie Kunowo Wschód i MOP-ie Kunowo Zachód. Przy drodze ekspresowej S7 kierowcy będą mieli do dyspozycji kolejne stacje ładowania „elektryków” na dwóch miejscach odpoczynku podróżnych – Majdany Wielkie i Lutek.

Powstaną kolejne stacje ładowania „elektryków, a co z opłatami?

Budowa stacji ładowania w lokalizacjach oddalonych od infrastruktury dystrybucji energii to duże wyzwanie, szczególnie w zakresie kosztów. Łączny koszt instalacji stacji, budowy przyłącza i rozbudowy stacji transformatorowych to wydatek rzędu kilkuset tysięcy złotych na jedną lokalizację – podkreśla GWP.

W wielu tego typu lokalizacjach jedyną możliwością przyłączenia stacji do sieci energetycznej jest jej zasilnie z infrastruktury należącej do GDDKiA. W takim wypadku wdrożona ostatnio E-taryfa, której celem jest wsparcie rozwoju sieci ładowania e-samochodów, nie może być stosowana – zaznacza dostawca ładowarek. Firma tłumaczy, że wspomniana taryfa może być stosowana jedynie w sytuacji, gdy stacja ładowania przyłączona jest bezpośrednio do sieci należącej do operatorów systemów dystrybucyjnych. Brak takiej możliwości skutkuje znacząco wyższymi kosztami związanymi zarówno z instalacją ładowarek, jak i ich eksploatacją.

To temat wart rozwiązania. Stacje ładowania przy autostradach są niezbędne, aby samochody elektryczne stały się pierwszym wyborem Polaków i by podróżowanie nimi nie było wyzwaniem – kosztowym i logistycznym – komentuje Rafał Czyżewski.

Na podstawie nadesłanej informacji i news.inntu.pl

fot GreenWay Polska

reklama

 

partner merytoryczny

reklama