magazyn energii

Baterie autobusów elektrycznych zmagazynują energię słoneczną

Działalność rozpoczął prawdopodobnie pierwszy w Europie magazyn energii, wykorzystujący baterie autobusów elektrycznych. Baterie pochodzące z autobusów elektrycznych Volvo kursujących na linii 55 w Göteborgu w Szwecji otrzymają „drugie życie” i posłużą do magazynowania energii słonecznej.

Jest to część projektu badawczego, w ramach którego Volvo Buses, Göteborg Energi, Riksbyggen i Johanneberg Science Park współpracują w celu zbadania możliwości magazynowania energii elektrycznej w blokach mieszkalnych, które samodzielnie produkują energię za pośrednictwem paneli słonecznych.

Dążenie do ponownego użycia i recyklingu baterii jest kwestią kluczową, ponieważ coraz więcej miast planuje przejście na transport elektryczny. Volvo Buses bierze udział w projekcie badawczym, w wyniku którego używane baterie autobusowe otrzymają „drugie życie” i posłużą do magazynowania energii słonecznej. Testy prowadzone są w spółdzielni mieszkaniowej Viva w Riksbyggen w Gothenburgu, w kompleksie mieszkalnym, który ma być najbardziej innowacyjnym i zrównoważonym szwedzkim projektem mieszkaniowym – Positive Footprint Housing.

Baterie autobusów elektrycznych tworzą magazyn energii

W biorącej udział w projekcie spółdzielni mieszkaniowej, partnerzy projektu stworzyli system, w oparciu o który energia z paneli słonecznych zamontowanych na dachach budynków mieszkalnych przechowywana jest w akumulatorach, które wcześniej zasilały elektryczne autobusy. Magazynowanie energii pomaga pomniejszać szczytowe wartości zużycia energii w obiekcie, a także służy do przechowywania lub sprzedaży nadwyżki energii słonecznej. Energia może także zostać odkupiona od krajowych dostawców i magazynowana w celu przyszłego użycia, jeśli tylko będzie niedroga oraz ekologiczna. Poprawia to efektywność systemu energetycznego spółdzielni Viva oraz sieci energetycznej miasta.

magazyn energii

Wiemy, że akumulatory do autobusów elektrycznych mają duży potencjał w zakresie innych zastosowań, takich jak magazynowanie energii po zakończeniu ich eksploatacji w transporcie publicznym. Sprawdzamy, w jakim stopniu możemy wykorzystać ten potencjał. Wykorzystanie akumulatorów w magazynach energii zapewnia im dłuższe funkcjonowanie, co z kolei oznacza lepsze wykorzystanie zasobów i mniejszy wpływ na środowisko. W Volvo badamy różne możliwości ponownego wykorzystania akumulatorów autobusowych do magazynowania energii, a Viva stanowi jeden z przykładów takich działań – mówi Ylva Olofsson, koordynator projektu w Volvo.

W magazynie energii znajduje się 14 używanych akumulatorów litowo-jonowych pochodzących z autobusów elektrycznych. Są one instalowane w komorze baterii i połączone ze sobą w celu utworzenia pakietu o pojemności 200 kWh. Dzięki takiemu magazynowi większa część energii słonecznej wytwarzanej przez Viva jest wykorzystywana na potrzeby energetyczne spółdzielni mieszkaniowej.

Testy magazynowania energii w używanych akumulatorach autobusowych odbywają się przy wsparciu projektu UE IRIS Smart Cities. Z kolei IRIS jest projektem Light House, finansowanym przez EU HORIZON 2020.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne), rys. Volvo

Partner Portalu

Partner Portalu