autonomicznym busem do gdańskiego zoo

Autonomicznym busem do gdańskiego zoo?

Urząd Miejski w Gdańsku (UM) poinformował, że rozstrzygnięty został przetarg na prezentację autonomicznego busa na trasie pokazowej w Gdańsku. W przetargu, ogłoszonym w ramach realizacji projektu Sohjoa Baltic wpłynęła jedna oferta, która spełniła wymogi postępowania.

Miasto zdecydowało się zaakceptować ofertę złożoną przez producenta zautomatyzowanych busów EZ10 firmę Easymile. Opiewa ona na kwotę 342 tys. zł. netto, co po doliczeniu podatku VAT daje cenę końcową w wysokości 420 660 zł. Firma ma dostarczyć na prezentację do Gdańska elektryczny pojazd EZ10 mieszczący co najmniej dziewięć osób. Pojazd ma być wyposażony w system wykrywania przeszkód wokół pojazdu.

We wrześniu autonomicznym busem do gdańskiego zoo

Zaplanowana na wrzesień prezentacja busa polegać będzie na nieodpłatnym przewozie pasażerów po trasie pokazowej, prowadzącej do Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego.

Dzięki udziałowi Gdańska w międzynarodowym projekcie Sohjoa Baltic będziemy mieli okazję przetestować innowacyjny pojazd, jakim jest autonomiczny bus. Wszystkie miasta obecnie stoją przed wyzwaniami dostosowywania się do nowych form transportu. Przykładem są elektryczne hulajnogi. W Gdańsku propagujemy rozwiązania komunikacyjne ograniczające emisję spalin i obniżające koszty obsługi, ale również chcemy być przygotowani do zgłoszenia propozycji zmian prawnych, jakie niesie ze sobą wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań i pojazdów – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju

Autonomiczny bus – sposób działania pojazdu

Przy tej okazji gdański magistrat tłumaczy zasadę działania autonomicznych busów. Pojazd taki porusza się po zaprogramowanej trasie, skanując swoje otoczenie. Pojazd „wie”, kiedy powinien zwolnić, a kiedy zatrzymać się w związku z napotkaną przeszkodą.

Bus poruszać się będzie po zaprogramowanej wcześniej trasie, jednak na jego pokładzie obecny będzie operator, który w razie potrzeby odpowie na pytania pasażerów lub zareaguje w sytuacji kryzysowej. Bus kursować będzie minimum dwa razy na godzinę od przystanku początkowego przy ul. Spacerowej do przystanku końcowego przy Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym i z powrotem. Oferta firmy Easymile obejmuje prezentację trwającą 24 dni operacyjne. Przy czym – jak zaznacza UM – ma to być co najmniej sześć dni w tygodniu przez minimum 5 godzin dziennie. Ostateczny rozkład jazdy zostanie podany po akceptacji przez Zamawiającego.

Po stronie wykonawcy, poza sprowadzeniem busa i zaprogramowaniem go do poruszania się po trasie pokazowej, leżeć będzie także uzyskanie dopuszczenia busa do ruchu i zapewnienie ubezpieczenia. Wykonawca zobowiązany będzie także do zapewnienia obsługi busa przez przeszkolonych operatorów oraz dbanie o stan techniczny i sprawność operacyjną, garażowanie i ładowanie. Gdański UM zaznacza, że oferent zadeklarował także możliwość śledzenia położenia pojazdu w czasie rzeczywistym, wykorzystanie systemu automatycznego zliczania pasażerów, zapewnienie wyświetlacza zmiennej treści we wnętrzu pojazdu oraz transfer z obrazu z kamer skierowanych do wnętrza i na zewnątrz pojazdu.

Przetarg na prezentację w Gdańsku ogłoszono 17 kwietnia i w związku z prośbami potencjalnych wykonawców oraz znaczną liczbą pytań do ogłoszenia dwukrotnie przesuwano termin na składanie ofert.

Gdański ratusz zwraca też uwagę, że ceny udostępniania autonomicznych busów znacząco wzrosły. Wzrost ten obserwowany jest od 2016 r., kiedy to partnerzy projektu Sohjoa Baltic przygotowywali aplikację o dofinansowanie z programu Interreg Region Morza Bałtyckiego. W Europie nadal są tylko dwie firmy produkujące tego typu pojazdy w ofercie rynkowej.

Międzynarodowy projekt Sohjoa Baltic

Projekt zakłada przejście do ekologicznego i autonomicznego transportu publicznego „ostatniej mili” w Regionie Morza Bałtyckiego. W jego ramach prowadzone są badania, promocja oraz testy zautomatyzowanych, poruszających się bez kierowcy elektrycznych minibusów. Pojazdy te mają stanowić część łańcucha transportu publicznego, a w szczególności połączeń pierwszej/ostatniej mili.

W skład konsorcjum Sohjoa Baltic wchodzą partnerzy z Finlandii, Estonii, Szwecji, Łotwy, Niemiec, Polski, Norwegii oraz Danii. Liderem projektu jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach. Prezentacja autonomicznego busa na większą skalę tj. przez okres pół roku i w zróżnicowanych warunkach pogodowych odbyła się już w norweskim Kongsbergu. Busy produkowane przez francuską firmę Navya i dostarczone przez duńską firmę Autonomous Mobility wyjadą wkrótce na ulice Helsinek i Tallina. Prezentację na skalę zbliżoną do gdańskiej planuje także duńskie miasto Vejle oraz łotewski region Semigalii.

Na podstawie media.gdansk.pl

fot. Sohjoa Baltic/UM w Gdańsku

partner merytoryczny

 

reklama