Konin inwestuje w autobusy wodorowe. Dostarczy je firma Solaris Bus & Coach. Miejski Zakład Komunikacji w Koninie (MZK) zdecydował się na zakup pięciu autobusów Solaris Urbino 18 hydrogen. To zwycięski model europejskiej nagrody Bus of the Year 2025. Będzie to debiut tego modelu w Polsce, a realizację kontraktu przewidziano na rok 2026.
Solaris Urbino 18 hydrogen – autobus roku 2025
To kolejna inwestycja miasta Konin w wodorową technologię w transporcie publicznym. W roku 2022 przewoźnik pozyskał autobus Solaris Urbino 12 hydrogen, który był pierwszym autobusem wodorowym jeżdżącym w komunikacji miejskiej w Polsce. Tym razem operator zdecydował na zakup pięciu sztuk w wersji przegubowej. Jak podaje Solaris, model Urbino 18 hydrogen otrzymał prestiżowy tytuł Bus of the Year 2025. To nagroda przyznawana najlepszemu autobusowi na europejskim rynku, która jest poprzedzona kilkudniowymi testami pojazdu. Urbino 18 hydrogen obsługuje już ruch pasażerski w kilku miastach, m.in. w Kolonii, Aschaffenburgu i Barcelonie.
– Misją marki Solaris jest dostarczanie rozwiązań, które pozwalają rozwijać zrównoważoną miejską mobilność. Cieszy nas, że Konin inwestuje w zeroemisyjne technologie, a wodorowe Solarisy są częścią tej transformacji, oferując pasażerom komfort, a miastu – czystsze powietrze – mówił Mateusz Figaszewski, z Solaris Bus&Coach.
Autobusy wodorowe – wyposażenie i zalety
Na wyposażenie autobusów trafi nowoczesny system wodorowy. Tworzą go m.in. ogniwo wodorowe o mocy 100 kW i system ośmiu kompozytowych zbiorników, magazynujących około 50 kg wodoru pod ciśnieniem 350 bar. Ponadto, pojazdy będą wyposażone w baterie Solaris High Power, które wspomogą ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Sercem napędu będzie silnik elektryczny o mocy 240 kW. Autobusy wodorowe charakteryzuje bezemisyjny tryb jazdy, który przyczynia się do poprawy jakości powietrza w miejscu ich użytkowania. Jak podał producent, na jednym tankowaniu Urbino 18 hydrogen może przejechać ponad 600 km. Solaris dostarczył już 370 autobusów wodorowych do 31 miast w dziesięciu europejskich krajach. Te jeżdżą m.in. w Lublinie, Poznaniu i Wałbrzychu.
Zakup autobusów wodorowych przez MZK Konin jest częścią większego projektu dotyczącego niskoemisyjnego transportu publicznego w regionie. W ramach projektu, który w 90% dofinansowany jest przez NFOŚiGW, powstanie też nowa zajezdnia autobusowa, węzeł przesiadkowy przy dworcu kolejowym i rozbudowany system inteligentnego zarządzania ruchem w mieście.
Na podstawie solarisbus.com
fot. Solaris Bus & Coach