50 przegubowych autobusów elektrycznych

50 przegubowych autobusów elektrycznych dla Krakowa

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie (MPK) podpisało umowę na zakup 50 przegubowych autobusów elektrycznych marki Solaris Urbino 18 electric. Dokument został podpisany poprzez złożenie podpisów elektronicznych. Nowe elektrobusy zasilą tabor krakowskiego przewoźnika i dołączą do 28 autobusów elektrycznych Solarisa, które już służą mieszkańcom miasta.

50 przegubowych autobusów elektrycznych i 50 stacji ładowania dla Krakowa

Jak podaje MPK, zamówienie, które zostało podpisane w 25. maja, obejmuje dostawę 50 przegubowych autobusów elektrycznych i 50 sztuk urządzeń ładujących za pośrednictwem złącza plug-in, dedykowanych do każdego autobusu. Pojazdy mają zostać dostarczone do Krakowa najpóźniej do maja 2021 r. Zawarty kontrakt opiewa na kwotę niemal 165,5 mln zł brutto.

Elektrobusy, które Solaris dostarczy do Krakowa, będą napędzane za pomocą osi ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Autobusy przegubowe zostaną konstrukcyjnie przygotowane do ładowania na dwa sposoby: poprzez czteropolowy pantograf dachowy umieszczony nad pierwszą osią pojazdu lub za pomocą złącza typu plug-in. Magazynami energii będą natomiast baterie Solaris High Energy+ – podaje MPK.

141 pasażerów z czego 43 osoby na miejscach siedzących

Elektryczne przegubowce będą mogły zaoferować jednorazowo podróż 141 pasażerom, z czego 43 osoby będą mogły skorzystać z miejsc siedzących. Autobusy dla Krakowa będą wyposażone w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, a także ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich będą mogły skorzystać z platformy ułatwiającej wsiadanie i wysiadanie z autobusu. Rampa zostanie zamontowana przy drugich drzwiach.

Kraków zajął piąte miejsce w konkursie o tytuł „Zielonej stolicy Europy 2022”. Jednym z elementów, które były w tym konkursie brane pod uwagę to ekologiczny transport i jego znaczenie dla środowiska. Nowe autobusy będą wykorzystywane na czterech liniach kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a więc w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza. To zamówienie jest o tyle istotne, że nie możemy już liczyć na autobusy elektryczne z programu prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, bo został on w tym roku zamknięty. A był to program, w którym jako miasto byliśmy skłonni zakupić nawet 161 pojazdów – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Zakup 50 przegubowych autobusów elektrycznych z unijnym wsparciem

Zakup 50 przegubowych autobusów elektrycznych dla Krakowa znalazł się na liście projektów wybranych do dofinansowania ze środków unijnych – dodaje MPK.

Na zakup tych pojazdów przyznano nam ok. 110 mln zł dotacji. Jest to więc dla nas szansa, aby angażując stosunkowo nieduże środki własne pozyskać bezemisyjne autobusy dla mieszkańców Krakowa. To kolejna nasza inwestycja, która w znacznym stopniu jest współfinasowana ze środków zewnętrznych. Do tej pory udało nam się pozyskać z unijnych funduszy 1 051 000 000 zł, co pozwoliło m.in. na wycofanie z krakowskich ulic wszystkich autobusów nie spełniających najwyższych europejskich norm określających poziom emisji spalin. Przypomnę, że od października 2018 roku mieszkańcy Krakowa podróżują wyłącznie autobusami spełanijącymi co najmniej normę Euro 5 – powiedział Rafał Świerczyński, prezes Zarządu MPK w Krakowie.

To już kolejne autobusy elektryczne firmy Solaris, które wybrał krakowski przewoźnik. Mieszkańcy Krakowa mogą na co dzień korzystać z 28 elektrobusów tej samej marki.

Na podstawie informacji nadesłanej przez MPK w Krakowie

fot. MPK w Krakowie

reklama

reklama

reklama

 

partner merytoryczny

reklama