20 elektrycznych autobusów

20 elektrycznych autobusów komunikacji miejskiej przedmiotem zawartej umowy

20 elektrycznych autobusów komunikacji miejskiej pojawi się na ulicach Białegostoku w przyszłym roku – poinformował Urząd Miejski w Białymstoku (UM). Miasto podpisało 30 września br. umowę na dostawę tych pojazdów, a w ramach umowy zamontowane zostaną także stacje ładowania autobusów. Łączna wartość kontraktu wyniesie prawie 57 mln zł. Miasto pozyskało na ten cel dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Kto wyprodukuje i dostarczy 20 elektrycznych autobusów?

Dostawą 20 elektrycznych autobusów, fabrycznie nowych, jednoczłonowych, niskopodłogowych i dwuosiowych, zajmie się spółka Busnex Poland, a wyprodukuje je firma Yutong Bus. Pojazdy będą ładowane za pomocą złącza przewodowego (plug-in), wyposażone w dedykowane urządzenia i systemy, oraz niezbędne oprogramowanie.

Jak podaje magistrat, podpisana umowa obejmuje również dostawę, montaż oraz uruchomienie 20 stacji ładowania zajezdniowego i trzech stacji ładowania warsztatowego (ładowarek), umożliwiających ładowanie baterii w autobusach elektrycznych, wraz z wyposażeniem warsztatowym, sprzętem i oprogramowaniem komputerowym, umożliwiającym m.in. nadzór nad zużyciem energii stacji ładowania i autobusów. Montaż oraz uruchomienie odbędzie się w trzech lokalizacjach – zajezdniach spółek komunikacyjnych.

W ramach umowy firma przeprowadzi szkolenia kierowców i pracowników zaplecza technicznego, dotyczące eksploatacji i obsługi dostarczanych pojazdów i urządzeń.

Miejscy urzędnicy wskazują, że 20 elektrycznych autobusów zostanie przekazane miejskim spółkom komunikacyjnym: KPK – osiem pojazdów, KPKM – sześć pojazdów i KZK – sześć pojazdów.

Naszym celem jest sprawna i nowoczesna komunikacja miejska. Zakup zeroemisyjnych autobusów jest inwestycją w czystsze powietrze i odpowiednią jakość życia mieszkańców. To kolejny etap prowadzonych od kilku lat przez Miasto Białystok inwestycji, także tych drogowych, tworzących sprawny system komunikacji miejskiej i unowocześniania miejskiego taboru – powiedział Zbigniew Nikitorowicz, zastępca prezydenta Białegostoku.

Co zdecydowało o wyborze dostawcy autobusów?

Oferty w postępowaniu przetargowym poza wybranym oferentem złożyło pięć firm (od najtańszej): Solaris Bus & Coach, Man Truck & Bus Polska, Volvo Bus Corporation, EvoBus Polska i Autosan. Firma Busnex Poland zaoferowała najniższą cenę oraz najkorzystniejsze warunki gwarancji spośród wszystkich oferentów (np. gwarancja na baterie to 10 lat, 5 lat na pozostałe zespoły, układy i elementy autobusu oraz 7 lat na powłokę lakierniczą nadwozia autobusu). W przetargowej ocenie oferta firmy była tańsza od kolejnej o ponad 930 tys. zł., a od najdroższej o niemal 7 mln zł – wskazuje UM.

Autobusy elektryczne zostaną kupione w ramach projektu „Intermodalny węzeł komunikacyjny w Białymstoku (centrum przesiadkowe wraz z korytarzami publicznego transportu zbiorowego)”, którego całkowita wartość wynosi niespełna 195 mln zł. Miasto pozyskało na ten cel dofinansowanie Unii Europejskiej w wysokości ponad 135 mln zł.

Nie tylko zakup elektrycznych autobusów i ładowarek

Jak zaznacza UM, oprócz zakupu zeroemisyjnego taboru wraz z infrastrukturą do ładowania, wspomniany projekt obejmuje także budowę przejścia podziemnego – pieszo-rowerowego – pod torami wraz z rozbudową ulic Kolejowej i Zwycięstwa w rejonie dworca, zaprojektowanie i budowę centrum przesiadkowego w rejonie dworca PKS. Elementami przedsięwzięcia są także rozbudowa ulic: Bohaterów Monte Cassino oraz Łomżyńskiej wraz ze skrzyżowaniem z ul. M. Kopernika i Młynową, budowa buspasa dwustronnego, ścieżki rowerowej i chodników, a ponadto przebudowa nawierzchni jezdni. Realizacja projektu ma się zakończyć w trzecim kwartale 2023 r.

Na podstawie www.bialystok.pl

fot. Adam Ludwiczak/UM w Białymstoku

Partner Portalu

Partner Portalu