Firma Busnex Poland dostarczyła do stolicy województwa podlaskiego 20 elektrobusów wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Nowe elektrobusy wyjechały już na ulice Białegostoku, zasilając komunikację miejską. Dzień wcześniej, podczas pikniku na Rynku Kościuszki, oficjalnie zaprezentowali je przedstawiciele samorządu oraz producenta i dystrybutora.
Pierwsze autobusy elektryczne w Białymstoku
– Białystok mocnym akcentem dołączył do grona samorządów, które rozwijają zielony i zrównoważony transport publiczny. Dwadzieścia autobusów elektrycznych stanowi solidne wsparcie dla komunikacji miejskiej, a z perspektywy całego rynku jest to jedno z największych zamówień. Wybór marki Yutong po raz kolejny potwierdza jej konkurencyjność – powiedział Marcin Kucharski, prezes Zarządu Busnex Poland.
Firma podkreśla, że 12-metrowe Yutongi są pierwszymi autobusami elektrycznymi w Białymstoku. Ich zakup wpisuje się w działania miasta na rzecz zrównoważonego i zeroemisyjnego transportu. Inwestycja, obejmująca także utworzenie intermodalnego węzła komunikacyjnego oraz zapewnienie infrastruktury dla transportu publicznego, została dofinansowana z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Kwota wsparcia wyniosła przeszło 135 mln zł.
Autobusy elektryczne, które przewiozą pasażerów na miejskich liniach, to modele E12, które charakteryzuje niskopodłogowa konstrukcja. Jest ona dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz o ograniczonej mobilności. Pojazdy są wyposażone w bezkobaltowe baterie o wysokiej sprawności. Wraz z systemem odzyskiwania energii pozwalają one pokonać na jednym ładowaniu nawet 350-400 km.
Wyposażenie elektrobusów Yutong E12 obejmuje m.in. automatyczną klimatyzację i monitoring z kamerami o 360-stopniowym widoku. Pojazdy posiadają też system wczesnego ostrzegania kierowcy o zagrożeniach na drodze. Mają również rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo baterii – ich 24-godzinny monitoring i wielostopniową ochronę.
20 elektrobusów dotarło do Białegostoku podczas wakacji
Nowe elektrobusy w biało-zielonych barwach zostały dostarczone do Białegostoku podczas wakacji. Następnie trwały odbiory techniczne i jazdy testowe, a także szkolenia kierowców i pracowników zaplecza technicznego. Szkolenia te dotyczyły zarówno eksploatacji, jak i obsługi elektrobusów oraz infrastruktury do ich ładowania. Ta ostatnia obejmuje łącznie 20 stacji ładowania zajezdniowego i trzy stacje ładowania warsztatowego w trzech zajezdniach.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. Busnex Poland