20 autobusów elektrycznych

20 autobusów elektrycznych w Jeleniej Górze

Energetyka Cieplna Opolszczyzny (ECO) przekazała, że po ulicach Jeleniej Góry jeździ 20 autobusów elektrycznych. Pojazdy zasiliły flotę Miejskiego Zakładu Komunikacji (MZK).

20 autobusów elektrycznych w odpowiedzi na ustawę o elektromobilności

Zanim autobusy zostały kupione, wystąpiliśmy o pierwsze warunki przyłączenia do firmy, która wówczas była dostawcą energii elektrycznej dla MZK. W otrzymanej odpowiedzi zostaliśmy zobowiązani do wykonania niezwykle kosztownych inwestycji. Wcześniej badaliśmy możliwości wprowadzenia do taboru autobusów na paliwo gazowe, ale rozbiliśmy się o ten sam problem – koszty inwestycyjne związane z rozbudową infrastruktury paliwowej. Ustawa o elektromobilności zobowiązuje nas do tego, aby do 2028 roku tabor w 30% był zeroemisyjny. MZK rozpoczęło rozmowy z ECO Jelenia Góra, która na terenie miasta ma własną sieć dystrybucyjną energii elektrycznej i w 2022 roku stronom udało się osiągnąć porozumienie – powiedziała Agata Buśko, prezes zarządu MZK Jelenia Góra.

ECO Jelenia Góra jest zarówno producentem, jak i dystrybutorem energii elektrycznej. Jesteśmy otwarci na nowych klientów w obszarze naszej działalności. Dlatego zbudowaliśmy stację rozdzielczą 20 kV i sieć dystrybucyjną od elektrociepłowni – dodała Katarzyna Graboś, prezes Zarządu ECO Jelenia Góra.

Całkowity koszt projektu oszacowano na 77 mln zł. Dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozyskane przez Jelenią Górę w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” wyniosło ponad 47 mln zł. Miasto wyposażyło MZK w autobusy oraz w stacje do ich ładowania. 10 dwustanowiskowych ładowarek stanęło na terenie bazy MZK.

Podeszliśmy do rozbudowy naszej sieci dystrybucyjnej z perspektywy długoterminowej. Pierwsze 10 autobusów elektrycznych zasilanych było już listopadzie 2023 roku, a już dziś tabor został powiększony o kolejne dziesięć autobusów, a w najbliższym czasie pojawi się kolejne osiem. Nowo wybudowana sieć pozwala na wykonanie usługi dystrybucji energii elektrycznej do ładowania jeszcze większej liczby autobusów – podkreśliła Katarzyna Graboś.

Dzięki współpracy z ECO Jelenia Góra w naszym mieście może funkcjonować ekotransport. Dostawę autobusów udało się idealnie zgrać w czasie z uruchomieniem dostawy energii elektrycznej do ładowarek – podsumował Michał Palewicz, członek Zarządu MZK Jelenia Góra.

40% floty stanowią autobusy elektryczne

Pasażerowie MZK Jelenia Góra podróżują elektrycznymi autobusami firmy Yutong E12 od listopada zeszłego roku. Jak informuje ECO, autobusy dysponują bezkobaltowymi bateriami o wysokiej sprawności, które wraz z systemem odzyskiwania energii pozwalają pokonać na jednym ładowaniu nawet 400 km. Zasięg autobusów ma pozwolić na obsługę kursów przez cały dzień. Ładowanie odbywa się głównie nocą i trwa ok. 5 godzin. Tabor MZK przejeżdża rocznie ponad 4,2 mln km. Autobusów elektryczne będą teraz stanowić ponad 40% składu taboru MZK Jelenia Góra.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. Energetyka Cieplna Opolszczyzny

Partner Portalu

Partner Portalu