Komunikacja miejska w Krakowie wzbogaciła się o 18 przegubowych „elektryków”. To pojazdy marki Solaris Urbino 18 electric. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie (MPK) na podstawie rozstrzygniętego przetargu powierzyło dostarczenie autobusów bezemisyjnych firmie Solaris Bus & Coach (SB&C). Miejska spółka poinformowała przy okazji, że w swoim taborze posiada już 117 elektrycznych autobusów marki Urbino. Są to pojazdy o długościach 8,9 oraz 12 i 18 metrów.
Dostawa 18 przegubowych „elektryków” zrealizowana
Dostawa 18 przegubowych „elektryków” została zrealizowana w oparciu o kontrakt podpisany w październiku 2022 r. Jego wartość to ponad 64 mln zł. Nowe pojazdy będą kursować na liniach 164, 174, 194 oraz 503 – podało MPK. – Chciałbym podziękować MPK SA w Krakowie za powierzenie nam po raz kolejny zamówienia na bezemisyjne autobusy, które wzmocnią bardzo nowoczesną flotę przewoźnika. W imieniu firmy Solaris składam serdeczne gratulacje całej spółce. To wspaniała inwestycja w stronę poprawy jakości życia w tym pięknym mieście – powiedział Mateusz Figaszewski, reprezentujący SB&C. Słowa te padły podczas uroczystości oficjalnego przekazania autobusów.
Magazynami energii w krakowskich e-busach są baterie Solaris High Energy o pojemności 420 kWh. Dla jeszcze większej sprawności i mniejszego zużycia energii instalacja napędowa została wykonana w technologii SiC. Wykorzystuje ona układy oparte o węglik krzemu. Dostarczone przegubowe Urbino mogą być ładowane zarówno przez wtyczkę plug-in, jak i przez pantograf – zaznaczyło MPK.
– Autobusy elektryczne eksploatujemy od prawie 10 lat. Cały czas dbamy o to, aby flota naszych pojazdów była coraz bardziej przyjazna dla środowiska. A dzieje się tak właśnie dzięki zamawianiu pojazdów zeroemisyjnych. Obecnie mamy ich prawie 120. Chciałbym mocno pokreślić, że zakup tak dużej liczby autobusów zasilanych energią elektryczną nie byłby możliwy bez skutecznego pozyskiwania środków zewnętrznych. Na ich dostawy pozyskaliśmy w sumie kwotę blisko 243 mln zł – powiedział Rafał Świerczyński, prezes Zarządu MPK w Krakowie.
Kilka słów charakterystyki
Autobusy bateryjne przeznaczone dla Krakowa zostały zaprojektowane w układzie drzwi 2-2-2-2. Każdy z pojazdów mieści 141 pasażerów, w tym 42 na miejscach siedzących. Autobusy zostały wyposażone w klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej, a także pełen monitoring i porty USB do ładowania smartfonów. Co istotne, wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w autobusie, w tym ogrzewanie, są zasilane wyłącznie energią elektryczną. Warto przypomnieć, że kilka miesięcy wcześniej Solaris zrealizował dostawy 20 autobusów o napędzie bateryjnym. Mieści się w tym siedem sztuk Urbino 18 electric i 13 sztuk Urbino 12 electric. W samym 2023 r. do Krakowa trafiło zatem 38 nowych autobusów elektrycznych marki Solaris. Kraków czeka w tym roku jeszcze na cztery kolejne autobusy zasilane energią elektryczną, ale z firmy Irizar. Ich zakup, podobnie jak dostawa 18 pojazdów Solarisa, jest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. Wsparcie wyniosło blisko 59 mln zł. Udział autobusów zeroemisyjnych we flocie MPK w Krakowie wynosi obecnie już prawie 19%.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. MPK Kraków