130 autobusów zeroemisyjnych

130 autobusów zeroemisyjnych dla Warszawy

Za dwa lata autobusy napędzane silnikami diesla znikną z Traktu Królewskiego – poinformował Urząd m.st. Warszawy (UM). Zastąpią je m.in. elektryczne przegubowce marki Solaris.

130 autobusów zeroemisyjnych dla stolicy – umowa podpisana

22 lipca br., podpisano umowę na zakup 130 takich zeroemisyjnych pojazdów. To jeden z największych kontraktów na autobusy elektryczne w Europie – podkreśla stołeczny magistrat.

Po raz kolejny jesteśmy w awangardzie zmian. Nasze deklaracje przekuwamy w czyny i kupujemy pojazdy zeroemisyjne. Robimy to w trosce o jakość powietrza i klimat. Już wkrótce tradycyjne autobusy napędzane silnikami spalinowymi zupełnie znikną z najbardziej reprezentacyjnej arterii stolicy – Traktu Królewskiego. Będzie tu można spotkać wyłącznie pojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną, czyli nisko lub zeroemisyjne. To element Warszawskiego Planu dla Klimatu – mówi Rafał Trzaskowski, Prezydent m.st. Warszawy dodaje.

Dostawy przegubowych Solarisów Urbino 18 Electric rozpoczną się w połowie 2020 roku.

Zakup 130 elektrycznych autobusów przegubowych wspomagany z funduszy europejskich, to jedna z największych elektromobilnych inwestycji w Europie. Cieszymy się, że jesteśmy jednym z liderów we wdrażaniu proekologicznych rozwiązań dla transportu. Według naszych planów, już za dwa lata, będziemy w posiadaniu floty niemal 400 autobusów zero- i niskoemisyjnych. Ekologiczne autobusy MZA to recepta na czyste powietrze w stolicy – dodaje Jan Kuźmiński, prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie (MZA).

130 autobusów zeroemisyjnych będzie wyposażonych w klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej oraz gniazda USB, z których będzie można doładować urządzenia mobilne.

130 elektrycznych przegubowców za ponad 399,5 mln zł

Poza wszystkimi udoskonaleniami technicznymi, najważniejszą cechą autobusów elektrycznych jest to, że nie emitują one żadnych spalin i są niezwykle ciche, co znacząco wpływa na poprawę jakości życia w mieście – podkreśla UM.

Firma Solaris jest niezwykle dumna z faktu wygrania tak ogromnego przetargu na dostawę autobusów elektrycznych. Od wielu lat konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju opartą o pojazdy zeroemisyjne. Dzięki gigantycznemu zamówieniu z MZA, umacniamy się na pozycji europejskiego lidera elektromobilności. Przede wszystkim jednak cieszymy się, że nasza firma, która niezwykle dużą wagę przykłada do rozwoju zrównoważonego transportu, przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Warszawy – mówi Javier Calleja, prezes zarządu Solaris Bus & Coach.

Za 130 elektrycznych przegubowców dla miejskiego przewoźnika firma Solaris otrzyma wynagrodzenie w wysokości niemal 399,6 mln zł. Zakup pojazdów jest jednak współfinansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 i oprócz zakupu autobusów obejmuje także infrastrukturą towarzyszącą. Stanowić ją będzie sieć ładowarek ulicznych. Kwota dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej to 180 mln zł.

Zbudują sieć ładowarek ulicznych w stolicy

Dla zwiększenia efektywności elektrycznych pojazdów MZA zbudują również sieć ulicznych ładowarek pantografowych o mocy 400 kW. Dwa tygodnie temu podpisano w tej sprawie umowę z polską firmą Ekoenergetyka. Za zamówienie podstawowe, czyli 20 urządzeń, które zostaną zainstalowane w dziewięciu lokalizacjach, MZA zapłacą ponad 8,3 mln zł brutto. Najwięcej, bo aż sześć zostanie zamontowanych na pętli Wilanów, cztery kolejne na Chomiczówce, a po dwa na Szczęśliwicach, Esperanto, Nowodworach, Browarnej i Młynowie. Pierwsze urządzenia zaczną działać w połowie przyszłego roku. Wówczas elektrobusy będą mogły doładować baterie podczas postojów na pętlach i dzięki temu będzie można wykorzystywać je z podobną efektywnością jak autobusy o napędzie konwencjonalnym – przekonuje stołeczny magistrat.

W podpisanej umowie zapisano również możliwość rozszerzenia zamówienia o siedem kolejnych urządzeń: po dwa na placu Piłsudskiego i Natolinie Północnym oraz po jednym na Bielańskiej, Lotnisku Chopina i placu Trzech Krzyży.

Stolica i ekologiczne autobusy

Stołeczny magistrat zaznacza, że to już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla MZA. Pierwszy z nich rozstrzygnięto w 2014 r. (wygrał Solaris), kolejny – w roku 2016 (wygrało konsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno), a następny w 2017 r. (ponownie Solaris). Obecnie stolica inwestuje tylko w tabor nisko- lub zeroemisyjny. Latem 2018 r. podpisano umowę na dostawy 110 autobusów gazowych CNG – 18- i 12-metrowych – marki MAN, których dostawy są obecnie realizowane – wylicza UM.

Obecnie w Warszawie jeździ ponad 215 autobusów zero- i niskoemisyjnych. To 31 pojazdów elektrycznych, 70 hybrydowych i 115 na gaz. Po wakacjach na ulice wyjadą kolejne 54 przegubowe Solarisy napędzane gazem CNG, zakupione przez firmę Arriva do realizacji kontraktu w Warszawie.

Na podstawie informacji nadesłanej przez UM Warszawy

fot. UM Warszawy

partner merytoryczny

 

reklama