W ostatnich tygodniach firma Solaris Bus & Coach (SB&C) zrealizowała dostawy 10 autobusów wodorowych do dwóch niemieckich klientów. Obaj działają w regionie Górnej Bawarii. Pięć urbino 12 hydrogen zostało dostarczonych do przewoźnika Busreisen Ettenhuber. Kolejne pięć do Martin Geldhauser – poinformował producent autobusów.
10 autobusów wodorowych zasiliło rodzinne firmy w Niemczech
Jak wyjaśnił SB&C, Busreisen Ettenhuber oraz Martin Geldhauser to dwie prywatne, prowadzone rodzinnie firmy przewoźników autobusowych z Bawarii. W kwietniu ubiegłego roku zamówiły one łącznie 10 solarisów urbino 12 hydrogen. Wszystkie pojazdy są już u klientów. Autobusy te wzbogacą bezemisyjny transport publiczny w rejonach Monachium i Ebersberg.
Pojazdy będą używane na różnych trasach. Dzięki temu w ramach projektu pilotażowego będzie można zebrać, jak najszersze doświadczenia. Będą one gromadzone w zakresie długości tras, warunków pogodowych, wykorzystania zdolności przewozowych i szeregu innych zmiennych. Ma to służyć stałemu optymalizowaniu operacji przewozowych.
Pojazdy dla Geldhauser i Ettenhuber mają bliźniaczą specyfikację. Napędzane są osią ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. W każdym autobusie zamontowano ultranowoczesne zestawy ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Wodór jest magazynowany w pięciu zbiornikach o łącznej pojemności 1560 l. Dzięki zastosowanej technologii autobusy mogą pokonać na jednym tankowaniu minimum 350 km. Wodorowe solarisy wyposażone są w baterię trakcyjną Solaris High Power. Jej zadaniem jest wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną – oznajmił SB&C.
W co wyposażono autobusy wodorowe?
Jak dodała firma SB&C, aby jeszcze bardziej wspierać bezpieczną jazdę, wodorowce dla przewoźników z Górnej Bawarii zostały wyposażone w MobilEye Shield+. To system umożliwiający monitorowanie obszarów, które znajdują się w tzw. martwej strefie. Gdy w tym obszarze znajdzie się pieszy lub rowerzysta, system ostrzeże kierowcę zarówno poprzez sygnały akustyczne, jak i świetlne. Przewoźnicy zdecydowali się również na wsparcie zdalnej diagnostyki autobusów, w postaci systemu eSConnect. Program pomaga optymalizować działanie floty. Zwiększa dostępność pojazdów, ogranicza czas przestoju autobusów i pozwala unikać niepotrzebnych powrotów pojazdów do zajezdni.
Autobusy zostaną wprowadzone do regularnej eksploatacji jesienią tego roku, kiedy dostępne będą już stacje tankowania wodoru, powstające obecnie w zajezdniach Geldhauser i Ettenhuber. Stacje będą zaopatrywane w zielony wodór, produkowany wyłącznie z energii odnawialnej w Pfeffenhausen koło Landshut.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. Solaris Bus & Coach