Wody zaczyna brakować

Wody zaczyna brakować – kampania edukacyjna podpowie jak ją zatrzymać

Zmiana klimatu i ocieplenie się Ziemi powodują, że naładowane energią fronty atmosferyczne ścierają się nad naszymi głowami coraz częściej. Niestety towarzyszące burzom ulewne deszcze, które ostatnio regularnie przechodzą przez Polskę, nie poprawiają kondycji lokalnych zasobów wodnych. Niekorzystne zmiany w intensywności oraz rytmie opadów, a także niewielka przepuszczalność na terenach zabudowanych sprawiają, że woda opadowa nie ma szans na infiltrację. Ziemia nie absorbuje nadmiaru wody, w związku z tym w dłuższej perspektywie tej wody zaczyna brakować. Dodatkowo, systemy szybkiego odprowadzania wody błyskawicznie kierują ją do rzek, którymi następnie spływa ona do Bałtyku.

Wody zaczyna brakować – wyzwaniem będzie odbudowa naturalnej retencji

Wody zaczyna brakować

Odbudowa naturalnej retencji to wyzwanie na najbliższe lata. Pomocne mogą okazać się tzw. strefy zielono-niebieskie, czyli obszary ze zbiornikami wodnymi, łąkami kwietnymi, ogrodami deszczowymi, zielonymi dachami lub rustykalną zielenią. Tego typu tereny w naturalny sposób magazynują wodę zmniejszając ryzyko występowania zarówno suszy, jak i powodzi – przekonuje Grzegorz Walijewski, rzecznik Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMiGW).

Warto jednak pamiętać, że istnieją domowe sposoby, za pomocą których można zadbać o prawidłową wilgotność gleby i zieleń w swoim najbliższym otoczeniu. Gromadząc deszczówkę, a następnie wykorzystując ją do podlewania kwiatów w ogrodzie, nie tylko pielęgnuje się rośliny, lecz przede wszystkim zatrzymuje wodę z opadów na dłużej. Tego typu działania można realizować również w formie zabaw edukacyjnych dla najmłodszych. Łącząc zabawę z nauką, efektywnie wprowadza się dzieci w świat ekologii, ucząc kolejne pokolenia jak oszczędzać wodę – wskazują organizatorzy kampanii „Obiecajmy”.

Wody zaczyna brakować – dlatego do przedszkoli skierowano kampanię edukacyjną

To kampania skierowana do przedszkoli, a jej partnerem merytorycznym jest właśnie IMiGW. W ramach inicjatywy, placówki położone na terenach najbardziej zagrożonych suszą hydrologiczną otrzymują przenośne zbiorniki retencyjne wraz z narzędziami ogrodniczymi i nasionami, dzięki którym dzieci z łatwością mogą dbać o roślinność wokół budynków, przy okazji świetnie się bawiąc. Przewodnikiem po zasadach oszczędzania wody i magicznej krainie „Dostatkowo” jest bohaterka stworzonej w ramach kampanii książeczki dla przedszkolaków, kropelka Amelka. Kampania „Obiecajmy” powstała z inicjatywy marki Finish.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. na otwarcie Unsplash Anna Atkins, fot. 2. Finish

reklama

reklama

reklama

 

partner merytoryczny

reklama