Życie po życiu

Życie po życiu – ochrona środowiska zmienia świat

64% konsumentów poprzez swoje codzienne działania stara się pozytywnie wpływać na środowisko – wynika z raportu opublikowanego przez Euromonitor International. W nadesłanej informacji prasowej wskazano, że świadomość ekologiczna społeczeństwa stale rośnie. Jednak ciężar zwiększenia wysiłków i realizacji systemowych modyfikacji spoczywa przede wszystkim na biznesie i administracji publicznej. Zwrócono też uwagę, że proekologicznych inicjatyw nie brakuje. Wiele z nich dla przedmiotów, które zwykle zyskują status odpadu, zakłada ich życie po życiu. W informacji wskazano przykłady działań, które pokazują, że zmiany są możliwe, a ich prowadzenie może realnie wpływać na rzeczywistość.

Inwestycje w certyfikaty potwierdzające proekologiczne działania

Z ogłoszonego w listopadzie br. raportu wynika, że 45% specjalistów deklaruje, że ich firmy planują inwestycje w certyfikaty, będące potwierdzeniem ich proekologicznych działań. Jaka kieruje nimi motywacja? Według autorów informacji prasowej jest nią obawa przed oskarżeniami o greenwashing. – Ludzie nie akceptują pustych obietnic i coraz częściej i odważniej mówią: „sprawdzam”! Oczekują konkretnych działań, liderów i wytycznych oraz inicjatyw, za którymi mogą podążać. Wiedzą, że chociaż jednostkowe działania mają znaczenie, to prawdziwa zmiana musi być wspólnym wysiłkiem – mówi Sylwester Beekhoven, Business Manager Game4Planet. Zarówno, jeśli mowa o recyklingu, ponownym wykorzystaniu zasobów czy proekologicznym zarządzaniu zmianami – liczą się działania globalne. Pokazują to przykłady z całego świata – wskazano.

Życie po życiu – zgoda na sprzedaż żywności po terminie ważności

Jeden z podanych przykładów odnosi się do Litwy. Parlament zatwierdził tam możliwość sprzedaży produktów spożywczych, które nadają się wciąż do spożycia, choć termin ważności został przekroczony1. Nowe regulacje, wchodzące w życie od początku 2024 r., obejmują żywność oznaczoną hasłem: „Najlepiej spożyć przed…”. Na liście zatwierdzonych artykułów znalazły się: kawa, herbata, mąka, kasza, olej, oraz inne trwałe produkty.

Wciąż trwają prace nad oznaczeniami, dzięki którym klienci będą w stanie łatwo odróżnić te produkty, od innych – z nieprzekraczalną datą spożycia. Celem nowych przepisów jest skuteczne ograniczenie marnowania jedzenia i wsparcie zrównoważonego podejścia do konsumpcji.

Ubrań życie po życiu

W Polsce 2,5 mln ton wszystkich odpadów wytwarzanych rocznie, stanowią odpady tekstylne. Chociaż połowa z nich nadaje się do odzysku, to tak się nie dzieje. Zaledwie 6% rynku odpadów tekstylnych jest zagospodarowane. Według autorów informacji prasowej, oznacza to, że szansę na ponowne wykorzystanie bezpowrotnie tracą setki tysięcy ton ubrań. W odpowiedzi na te wyzwania powstał program społeczno-edukacyjny oparty na promowaniu idei gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ). Ma to być szansa na drugie, trzecie i kolejne „życia” ubrań. To również jasny komunikat, że każde działanie ma wpływ na środowisko. Celem programu jest propagowanie etycznego i odpowiedzialnego podejścia do mody, znajdowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie recyklingu i przetwarzania odpadów tekstylnych. Dotychczas, w ramach programu, zebrano ponad 1,3 mln kg ubrań, oszczędzając tym samym ponad 27 mln ton wody – wyliczono.

Życie po życiu – ponad 80% odpadów trafiających do recyklingu

Mieszkańcy miasteczka Kamikatsu w Japonii3 nie tylko żyją w zgodzie z naturą, ale także rewolucjonizują podejście do gospodarki odpadami. Dzięki ich zaangażowaniu i innowacyjnemu podejściu do segregacji, ponad 80% odpadów trafia tam do recyklingu – podano w informacji. System segregacji odpadów, choć skomplikowany, przynosi efekty. Kamikatsu podzieliło swoje odpady na aż 45 kategorii, umożliwiając tym samym ich zaawansowane przetwarzanie. To zaledwie 1,5-tysięczne miasteczko nie tylko udowadnia, że zrównoważony styl życia jest osiągalny, ale także inspiruje innych do podjęcia działań na rzecz ochrony środowiska i efektywnego gospodarowania odpadami. Co ciekawe, nie tylko Kamikatsu, ale cała Japonia stawia na odpowiedzialność za odpady, przyjmując zasadę „swoje śmieci zabierz ze sobą”. Jak zaznaczyli autorzy informacji, tabliczki z takim przesłaniem są obecne w parkach, na bulwarach i szlakach górskich.

Ochrona środowiska ma potencjał

Globalne inicjatywy pokazują, że ochrona środowiska ma potencjał, aby rewolucjonizować świat – przekonują autorzy informacji. Wskazują, że poprzez zaangażowanie społeczeństwa, innowacyjne rozwiązania technologiczne i edukację, hasło: „życie po życiu” ze sloganu, ma szansę stać się rzeczywistością.

Źródła:

  1. https://madeinvilnius.lt/pl/Aktualno%C5%9Bci/Lietuvos-naujienos/produkty-przeterminowane-oferowane-s%C4%85-do-sprzeda%C5%BCy-przez-kolejne-45-dni/
  2. https://www.sortiraparis.com/pl/aktualnosci/w-paryzu/articles/304883-paryski-plan-dla-pieszych-ponad-100-nowych-hektarow-dla-pieszych-do-2030-r
  3. https://why-kamikatsu.jp/en/

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Partner Portalu

reklama

Partner Portalu

 

partner merytoryczny