Europejska logistyka coraz bardziej angażuje się w zrównoważony rozwój

Działająca na rynku nieruchomości przemysłowych firma Panattoni połączyła siły z międzynarodową kancelarią prawną HFW oraz firmą badawczą Analytiqa. Podmioty dokonały tego, by ukazać, w jakim tempie zrównoważony rozwój postępuję w europejskiej logistyce i łańcuchach dostaw w 2023 r. Poinformowała o tym firma Panattoni.

Zrównoważony rozwój oparty na szerokiej strategii

Jak oznajmił deweloper, dokument zatytułowano „Raport na temat zrównoważonego rozwoju w europejskiej logistyce i łańcuchach dostaw 2023”. W raporcie podkreślono wzrost zainteresowania stacjami ładowania pojazdów elektrycznych i oszczędnością zasobów wodnych. Zwrócono też uwagę na to, że na znaczeniu zyskują także magazyny energii odnawialnej, pozwalającymi gromadzić ją na miejscu.

Porównano opracowanie z raportem z 2022 r., w którym aż 80% respondentów wskazywało potrzebę redukcji śladu węglowego. Tegoroczne badanie pokazuje, że 45% firm jest gotowych płacić wyższy czynsz, równy oszczędnościom w całkowitych kosztach operacyjnych. Mogą to zrobić, aby przenieść się do „zielonych” obiektów. Co ciekawe, odsetek ten wzrasta do 51% wśród firm zajmujących się tzw. logistyką trzeciej strony (3PL). Zdaniem autorów badania, świadczy to o wyraźnym zwrocie w kierunku zrównoważonych nieruchomości.

– Biorąc pod uwagę kontekst zagrożeń związanych z paliwami i energią, nie jest zaskakujące, że po raz drugi rozwiązania oszczędzające energię (takie jak panele słoneczne, sensory oświetlenia, LED, wymienniki ciepła, urządzenia chłodnicze itp.) będą kluczowym obszarem zainteresowania i najważniejszym elementem ESG w operacjach magazynowych firm. Odpowiedziało tak 64% wszystkich respondentów – skomentowała Emilia Dębowska, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju w Panattoni.

Rosnące znaczenie certyfikatów

Firma przekazała, że w tegorocznym raporcie zwrócono również uwagę na wciąż rosnące znaczenie różnych certyfikatów. Liczba korzystających z nich firm wzrosła z 27% do 31%. Pomimo wagi kosztów operacyjnych, jedna trzecia przedsiębiorstw dostrzega obecnie realną wartość certyfikatów środowiskowych. Kolejne 53% rozważa to w kontekście potencjalnych kosztów. Akredytacje według różnych standardów również wzmacniają rosnące zaangażowanie.

– W 2023 r. 72% firm (wzrost z 69% w zeszłym roku) włączyło cele ESG do procesów przetargowych. Więcej przedsiębiorstw wprowadza je też jako zobowiązania do spełnienia dla partnerów w łańcuchu dostaw (32%, wzrost z 28% w zeszłym roku). Warto też zauważyć, że chociaż firmy mogą i rzeczywiście stosują różne podejścia do śledzenia zgodności umów z wymogami ESG, to maleje znaczenie samodzielnego raportowania, a wzrasta audytu – zauważył Matthew Gore, partner w HFW.

Co więcej, skutki niespełnienia zdefiniowanych celów mniej będą teraz wiązały się z karami finansowymi. Rośnie liczba firm nalegających na prawo do zerwania kontraktów w przypadku ich niespełnienia. Aż 13% wszystkich respondentów straciło lub nie przedłużyło kontraktu magazynowego z powodu niespełnienia celów ESG – zaznaczył deweloper.

Zrównoważony rozwój – wyraźna potrzeba dekarbonizacji transportu

Jednym z najważniejszych elementów raportu jest akcent położony na rolę wytycznych rządowych i sektorowych w kształtowaniu przyszłości wyborów paliwowych. Potrzeba dekarbonizacji transportu jest wyraźnie zaznaczona. Aż 66% respondentów uznaje bliskość do punktów ładowania elektrycznego za „bardzo ważną” lub „ważną”. Ten wskaźnik, co prawda spadł z 77% w 2022 r., ale to raczej wskazuje na potencjalny zwrot ku firmom preferującym indywidualne infrastruktury ładowania – przekonują autorzy raportu.

Badanie z 2023 r. podkreśla olbrzymie wyzwania, z jakimi borykają się firmy. Co jednak ważniejsze – zaznacza też kontynuację i zdecydowane dążenie ku większej neutralności emisyjnej. Namacalne korzyści, w tym zwiększone zainteresowanie inwestorów, silniejsze zainteresowanie mediów i szersze wsparcie rządowe, są tu przekonującymi bodźcami – dodał deweloper.

Badanie zostało zrealizowane w 15 krajach europejskich, w tym w Holandii, Polsce, Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii. Przeprowadzono je na reprezentatywnej grupie dostawców usług logistycznych, spedytorów, firm kurierskich oraz przedsiębiorstw z sektorów produkcyjnego i detalicznego.

Na podstawie: panattonieurope.com

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

Partner Portalu

reklama

Partner Portalu

 

partner merytoryczny