nie korzysta z energii odnawialnej

Większość MŚP nie korzysta z energii odnawialnej. Czy pandemia wstrzymała działania proekologiczne firm?

Większość małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w Polsce nie korzysta z energii odnawialnej, a tylko 4% inwestuje w fotowoltaikę. Powodem są m.in. wysokie koszty instalacji (tak wynika badania Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL) pt. „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”. Sytuację dodatkowo pogarsza pandemia, przez którą według danych Krajowego Rejestru Długów (KRD) aż ¾ firm nie planuje nowych inwestycji – zwraca uwagę firma Axpo Polska i dodaje, że w niepewnych gospodarczo czasach warto stawiać na rozwiązania, które budując przewagę konkurencyjną, nie wymagają nakładów finansowych.

Firma podkreśla, że polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na postawę proekologiczną. Działania na rzecz ochrony środowiska zwiększają więc przewagę konkurencyjną firm. Jednak przedsiębiorcy nadal utożsamiają je z koniecznością ponoszenia, dodatkowych, wysokich kosztów, a na te w dobie pandemii, jak deklarują, nie ma miejsca.

Większość MŚP nie korzysta z energii odnawialnej, a 3/4 przedsiębiorców rezygnuje z inwestycji

Z raportu KRD pt. „KoronaBilans MŚP” wynika, że aż ¾ przedsiębiorców nie planuje żadnych inwestycji w najbliższym czasie. Powodem jest pandemia koronawirusa i ponowne zamrożenie gospodarki. W obawie o swoją przyszłość, firmy wolą odłożyć wolne środki na ewentualny kryzys. Nie sprzyja to rozwojowi odnawialnych źródeł energii (OZE) w Polsce, które kojarzone są przede wszystkim z fotowoltaiką – podkreśla firma i dodaje, że wysokie koszty jej instalacji i długi okres zwrotu zniechęcają przedsiębiorców do inwestowania. Z danych EFL zaprezentowanych w ww. opracowaniu wynika, że obecnie decyduje się na nią zaledwie 4% MŚP, a 11% planuje tego typu inwestycję w przyszłości.

Instalacje fotowoltaiczne i wiatraki nie wyczerpują możliwości korzystania w firmie z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Dużo łatwiejszym sposobem, niewymagającym nakładów finansowych, jest zmiana sprzedawcy na takiego, który zapewnia w 100 proc. zieloną energię, wykorzystując do tego inne instrumenty dostępne na rynku, jak np. gwarancje pochodzenia. Dzięki temu przedsiębiorstwo może pochwalić się docenianą przez klientów, proekologiczną postawą bez obaw o dodatkowe koszty czy długi okres zwrotu inwestycji – mówi Olivier Queinnec, Business Development Manager w Axpo Polska.

Większość MŚP nie korzysta z energii odnawialnej a przedsiębiorstwa dbają o środowisko tylko dlatego, że muszą

Problemem jest także brak przekonania przedsiębiorców o korzyściach dla biznesu płynących z proekologicznej postawy. Jak wynika z raportu EFL „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”, większość firm w ogóle nie dba o środowisko lub robi to tylko dlatego, że zmuszają je do tego przepisy. Natomiast tylko co piąty przedsiębiorca dostrzega w działaniach proekologicznych potencjał biznesowy – wskazuje firma.

Dbanie o środowisko powinno oczywiście wynikać z naszych przekonań, odpowiedzialności społecznej i jednocześnie, co bardziej przekonuje niektórych przedsiębiorców, może dodatkowo poprawić kondycję biznesu. Warto mówić głośno o wszystkich korzyściach płynących ze społecznej odpowiedzialności biznesu. W naszej firmie zachęcamy klientów do komunikowania zmiany energii z tradycyjnej na „zieloną”. Jest to powód do dumy i szansa na zbudowanie proekologicznego wizerunku firmy. Każdy przedsiębiorca po podpisaniu z nami umowy otrzymuje w prezencie certyfikat „Firma z dobrą energią” oraz materiały promujące zieloną energię, do wykorzystania na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych. Biznesowych korzyści zatem jest wiele – zaczynając od promocji firmy, poprzez zwiększenie liczby klientów aż po możliwość współpracy z nowymi, wymagającymi tego typu postaw partnerami biznesowymi – dodaje Katarzyna Bienias, dyrektor sprzedaży do małych i średnich przedsiębiorstw w Axpo Polska.

Na podstawie nadesłanej informacji

fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)

reklama

reklama

 

reklama

partner merytoryczny

reklama