w opakowaniach wielokrotnego użytku

Testy dostaw w opakowaniach wielokrotnego użytku

Platforma modowo-lifestylowa Zalando poinformowała, że uruchamia program pilotażowy, mający na celu przetestowanie opakowań wielokrotnego użytku przy realizacji zamówień klientów. W związku z tym, 10 tys. konsumentów w krajach nordyckich już niedługo otrzyma paczki z Zalando w nowych opakowaniach. To rozwiązanie ma się przyczynić do zmniejszenia ilości odpadów opakowaniowych generowanych przez proces wysyłki produktów i ich zwrotów.

Zakupy dostarczane w opakowaniach wielokrotnego użytku – testy Zalando

Zalando zwraca uwagę, że zastosowanie opakowań wielokrotnego użytku to stosunkowo młoda koncepcja w e-commerce, która ma jednak potencjał, aby szybko stać się nowym standardem w logistyce dostaw. Rozwiązuje bowiem dwa problemy środowiskowe jednocześnie: nadmierną emisję dwutlenku węgla i produkcję odpadów. W przeciwieństwie do opakowań jednorazowego użytku, materiał nadający się do ponownego użycia zapobiega powstawaniu odpadów i wydłuża cykl życia oryginalnego surowca. Zaś dzięki ograniczeniu produkcji opakowań, emisja dwutlenku węgla może zostać zredukowana nawet o 80%. W ramach pilotażu Zalando sprawdzi czy opakowania wielokrotnego użytku będą mogły być zintegrowane z istniejącymi procesami logistycznymi.

Platforma sprzedażowa zwraca uwagę, że wprowadzenie specjalnego rodzaju opakowań to zmiana odczuwalna przede wszystkim dla jej klientów. Rozpakowywanie produktu będzie wymagało od konsumenta większego zaangażowania, bowiem by możliwe było ponowne wykorzystanie koperty opakowaniowej, musi ona zostać ponownie oddana do cyklu. Oznacza to, że nawet jeśli klient nie zechce zwrócić żadnego z zamówionych produktów, będzie musiał odesłać opakowanie.

Obecnie testowana jest torba fińskiego startup’u RePack, która wyglądem przypomina aktualnie stosowane koperty wysyłkowe Zalando. Paczki w opakowaniach wielokrotnego użytku będą dostarczane z centrum logistycznego Zalando pod Sztokholmem do klientów z Finlandii, Norwegii, Szwecji i Danii.

Dostawy zakupów w opakowaniach wielokrotnego użytku – potrzebna standaryzacja i centralizacja

Aby idea opakowań wielokrotnego użytku mogła być zastosowana na szerszą skalę, potrzebne jest zaangażowanie całej branży e-commerce. Wyzwanie to wymaga standaryzacji procesów i centralizacji opcji dostaw produktów w opakowaniach wielokrotnego użytku. Jednolity system, w którym klienci mogliby zwracać opakowania, na przykład do supermarketu, ułatwiłby ten proces obu stronom – mówi Uwe Streiber, Team Warehouse Consumables w Zalando.

Firma zwraca uwagę, że testowany system to dość niestandardowe rozwiązanie w obszarze zakupów online, jednak badania pokazują, że konsumenci są na nie otwarci. Już 83% Niemców i 67% Finów próbuje zmniejszyć ilość tworzyw sztucznych w swoim codziennym życiu.

Dotychczasowe działania Zalando

Jednocześnie Zalando przypomina, że już w maju br. wprowadziło innowacje w obszarze opakowań. Oprócz istniejących rozwiązań, takich jak na przykład wykorzystanie pudełek wykonanych w 100% z papieru pochodzącego z recyklingu oraz toreb wysyłkowych wyprodukowanych w 80% z materiału PCR, zmieniono sposób pakowania artykułów kosmetycznych. Torby plastikowe zostały zastąpione przez papierowe w 100% recyklingowane. W tym samym czasie firma wdrożyła również tzw. ‘polybags’ – cienkie rękawy ochronne na tekstylia, wykonane z tworzyw sztucznych pochodzących również z recyklingu. Pokłosiem tych zmian jest zmniejszenie zużycia nierecyklowanych tworzyw sztucznych o ok. 625,6 ton w porównaniu z 2018 r.

Na podstawie informacji nadesłanej przez Zalando

fot. Zalando

reklama

partner portalu

partner portalu

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

 

partner medialny

partner medialny