Z badania przeprowadzonego przez Flora Food Group wynika, że wysoka świadomość ekologiczna deklarowana jest przez 29% Polaków. Oznacza to spadek o 15 punktów procentowych w porównaniu z rokiem 2021. 49% ankietowanych wskazało, że produkcja żywności wpływa na zmianę klimatu. Jednak zdecydowana większość podczas zakupów kieruje się ceną.
Świadomość ekologiczna – na co zwracamy uwagę?
W 2021 r. 44% badanych oceniało swoją świadomość ekologiczną jako wysoką lub bardzo wysoką. Odsetek ten spadł do 29%. Z 35% do 42% wzrosła liczba osób przyznających się do śledzenia informacji o zmianach klimatu w sposób powierzchowny. 16% respondentów czuje przesyt treściami klimatycznymi w mediach. W 2021 r. takich odpowiedzi było 9%.
35% osób w grupie wiekowej 18–29 lat deklaruje wysoki poziom świadomości ekologicznej. W grupach 50–59 lat oraz powyżej 60. roku życia wynik wynosi po 30%. Z badania wynika, że 15% respondentów ze wsi szczegółowo śledzi informacje dotyczące środowiska. To więcej niż respondenci z miast powyżej 250 tys. (6%). W dużych aglomeracjach większy odsetek osób ocenia swoją świadomość ekologiczną jako wysoką (34%), na wsiach jest to 28%.
– Badania Flora Food Group wyraźnie pokazują, że zainteresowanie tematyką zmiany klimatu w Polsce spada. Może przywykliśmy już do gwałtowności i intensywności zjawisk pogodowych, skutkującymi powodziami, huraganami, upałami i suszami? Alarmujące informacje o przekroczeniu kolejnych rekordów średnich temperatur nie robią na nas wrażenia, potrzebujemy więc innego podejścia i edukacji – powiedział Sebastian Tołwiński z Flora Food Group.
Wpływ produkcji żywności na środowisko
Z badania wynika, że 49% Polaków uważa, iż produkcja żywności ma duży wpływ na zmiany klimatu. Za najbardziej obciążające środowisko naturalne, badani uznali mięso wołowe (44%) i wieprzowe (42%). Zboża, warzywa i owoce postrzegane są jako najmniej szkodliwe. Najważniejszym kryterium wyboru produktu jest cena (62%). Natomiast w badaniu z 2021 r. kluczowym czynnikiem miał być skład produktu. 34% badanych zadeklarowało gotowość zapłacenia więcej za produkty przyjazne środowisku. Trzy lata temu było to 68%. O połowę spadło również znaczenie kraju produkcji dla podejmowanej decyzji zakupowej. Ponad dwukrotnie wzrosło natomiast wskazanie na „wygodę użytkownika”.
Świadomość ekologiczna – nawyki Polaków
Jak twierdzi Flora Food Group, proekologiczne działania podejmowane przez Polaków, są związane bardziej z koniecznością spełnienia obowiązujących przepisów, wygodą i korzyścią finansową, niż z potrzebą ograniczenia zmiany klimatu. 81% badanych segreguje odpady, 74% używa wielorazowych toreb, a 62% wskazuje na ograniczanie zużycia wody. 58% respondentów ogranicza użycie plastiku, a 33% używa odnawialnych źródeł energii. 29% ankietowanych przyznało się do ograniczania spożycia mięsa i produktów odzwierzęcych, zaś 24% wspiera organizacje proekologiczne.
Jako największe problemy środowiskowe badani wskazują zanieczyszczenie odpadami (41%) oraz jakość powietrza (40%). Zanieczyszczenie plastikiem i zanieczyszczenie wód zyskały po 39%. Zmiany klimatu wskazało 28% ankietowanych, zaś 14% wskazało utratę bioróżnorodności.
Na podstawie nadesłanej informacji
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne)