Działania proekologiczne stają się coraz ważniejsze dla wszystkich Polaków. Jesteśmy przedsiębiorcami, pracownikami i konsumentami, więc ta postawa znajduje swoje odzwierciedlenie w priorytetach firm. Wyniki badania „Leasing Index 2019” zrealizowanego przez Santander Leasing wskazują, że ponad 50% z nich podejmuje działania mające na celu zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska przyrodniczego.
Świadomość ekologiczna małych firm – najprostsze działania stają się normą
Z badania przeprowadzonego przez Santander Leasing (dawniej BZ WBK Leasing) wynika, że 51% małych przedsiębiorstw stara się ograniczać wytwarzanie odpadów. 53% firm prowadzi segregację odpadów w trosce o ochronę środowiska, a 41% przedsiębiorców coraz częściej korzysta z elektronicznych dokumentów (takich jak np. elektroniczne faktury) w celu ograniczenia zużycia papieru. Z kolei 30% małych firm deklaruje wykorzystywanie w prowadzonej działalności proekologicznych towarów. Spośród małych przedsiębiorstw 29% rozważa inwestycje w proekologiczny i efektywny energetycznie sprzęt.
– Należy wziąć pod uwagę, że badanie dotyczy firm zatrudniających do 49 osób. Małe przedsiębiorstwa często nie mogą sobie pozwolić na przygotowywanie strategii CSR czy na duże inwestycje w ekologię. Optymizmem napawa jednak fakt, że dostrzegają problem i reagują na niego w miarę możliwości. Najprostsze i najtańsze działania proekologiczne stają się normą – mówi Agnieszka Basińska, HR Partner w Santander Leasing.
Jak wynika z badania „Leasing Index 2019” aż 51% badanych firm stara się minimalizować ilość wytwarzanych odpadów. Jeszcze więcej – 53% – prowadzi segregację odpadów.
– O ile to drugie działanie można uzasadnić koniecznością – do tego obliguje nas prawo – o tyle ograniczanie produkcji śmieci to dowód na to, że idea „zero waste”, czyli „brak odpadów” przedostaje się z płaszczyzny prywatnej osób najbardziej zaangażowanych w ochronę środowiska, do powszechnej świadomości. Polacy wiedzą, że jeśli nie weźmiemy się do pracy – nasza planeta utonie w odpadach – przekonuje Agnieszka Basińska.
Droga bez odwrotu!
Analiza wyników badania wskazuje, że im bardziej skomplikowane jest podjęcie działań proekologicznych, tym mniej firm się w nie angażuje. Proekologiczne produkty, półprodukty, materiały i surowce w swoich działaniach wykorzystuje mniej niż 1/3 badanych (30%). Jeszcze mniej (29%) ma w planach inwestycje w proekologiczny i efektywny energetycznie sprzęt. Santander tłumaczy, że takie dane nie mogą dziwić – należy pamiętać, że w grupie badanych były mikroprzedsiębiorstwa oraz firmy zatrudniające kilka osób. W wielu przypadkach nie zajmują się one produkcją, a co za tym idzie nie planują żadnych działań mających na celu unowocześnienie procesów w tym zakresie.
– Bez wątpienia optymistycznym wnioskiem z naszego badania jest odsetek przedsiębiorstw, które namawiają pracowników do proekologicznych zachowań (40%). Santander Leasing sam jest firmą, która działania przyjazne środowisku wpisuje nie tylko w strategię biznesową, ale też na listę własnych, wewnętrznych priorytetów. Ograniczenie zużycia wody i papieru, sprzątanie najbliższego otoczenia biura czy rezygnacja z plastiku to tylko niektóre inicjatywy, które wdrażamy. Podobnie jak większość firm, które wzięły udział w badaniu, zmieniamy się na lepsze w oparciu o własną kreatywność i zapał pracowników. Od sukcesu działań proekologicznych zależy przyszłość Ziemi. I nie ma do tego sukcesu drogi na skróty – podkreśla Agnieszka Basińska podsumowuje.
Na podstawie informacji nadesłanej przez Santander Leasing
fot. sozosfera.pl (zdjęcie ilustracyjne), rys. Santander Leasing